Oppdateringer og bloggstatistikk Juni08

Det nærmer seg avreise, og på grunn av det kommer jeg med den månedlige oppdateringen og statistikken tidligere enn vanlig. Oppdateringene skulle være fort gjort. Jeg har lagt til en rekke nye kategorier, for å gjøre det enklere for dem som bare er ute etter spesielle ting jeg skriver om. Bloggen har også vart ved såpass lenge nå, at det begynner å bli noen poster i hver kategori. Helt ryddig er systemet riktignok ikke ennå, men ryddigere, det er det.

Jeg har fått meg nytt kamera, og kan ta gode bilder i ethvert lys, men det hjelper jo ikke stort når jeg ikke får postet dem. Systemet låser seg når wordpress skal legge bilder jeg har lastet opp, inn på bloggen. Problemet har vart ved i månedsvis, men vil ordne seg plutselig. Det samme vil videoene jeg har spilt inn med opplesning av noen av korttekstene mine. Jeg har nå spilt inn nye, og de er spilt inn direkte i riktig format. Så de seks siste månedene vil ha en fin film med en fin tekst hver. Filmene er spilt inn i dag, filmet med kameraet, forresten, av min søster, Tonje, takk til henne, og de er rufsete og snåle og fine. Sånn jeg liker det.

På statistikken har jeg nå stabilisert meg på 50 besøk til dagen, litt under nå om sommeren. Nytt nå for tiden er at mange – eller rettere sagt: noen – ute i virkeligheten kommer og sier de leser bloggen, mange(helt rett sagt) jeg ikke har tenkt på. Det er veldig hyggelig, takk, takk, jeg skal gjøre mitt for at ingen blir skuffet i fortsettelsen. Nå fremover blir det en ordentlig reiseblogg, med skikkelig innsideinformasjon fra Russland. I den tiden vil bloggen overskride det å være helt grei, det vil bli en kvalitetsblogg.

Jeg vil fortsette med daglige, nye poster ut året. I Russland har jeg i kjent stil ikke booket en eneste overnatting, jeg har bare inn til Moskva 30. juni og ut fra St. Petersbug 29. juli, mellom der må alt ordnes. Det må det forresten etterpå, når jeg kommer til Kiev, ingenting er ordnet der heller, ikke en gang flybilletten videre til Spania. Nåvel, dette har jeg skrevet om i en annen post (sjekk Om meg og mitt), hva jeg ville si her, er at det er temmelig uklart hvor jeg får internettforbindelse. Men jeg har med mitt lille bærbare vidunder, som jeg kommer til å skrive poster på fortløpende, og poste når internettforbindelsen er der. Jeg vil også ha noen forhåndsskrevne poster av grei kvalitet, og selvfølgelig ukens tekst, månedens film, og månedens dikt fra den alltid uutgitte diktsamlingen Dikt som rett og slett sier ja! til livet.

Mer om dette underveis, nå over til statistikken, som begynner å feste seg. Alle disse har vel vært inne på topp 10-listen tidligere også, men skal det være noen retteferdighet i verden, skal Russland snart utkonkurrere Polen som toppost. Ja, forresten har jeg skiftet navn på Kiev-posten, jeg har tatt vekk parantesen (en historisk gjennomgang), det sier seg selv.

Polen 192 More stats
Tone Sivertsen – 30 år 117 More stats
Jennys konfirmasjon 117 More stats
Språkskole i Hviterussland 73 More stats
Vodka – En overlevning fra fortiden (o 66 More stats
Skoletur 2008 54 More stats
REM – Konsertbilletter 53 More stats
OL-Boikott 50 More stats
Kiev 49 More stats
Tidlig påske! 45 More stats

Foruten Russland, som jeg nevnte, er månedens utfordrere Vassilij Ivantsjuk (1969- ), en post som kommer sørgelig til kort for en fabelaktig mann, sjekk hvordan han tar i mot premien som vinner av Mtel-turneringen i sjakk, hvis denne videoen fortsatt sirkulerer på internett. Sånn skal premier tas i mot. Bob Dylan på Viking stadion er den tredje anbefalingen i en måned hvor jeg foretrekker store poster, den er en grundig gjennomgang av konserten på stadion, og er nok for spesielt interesserte (som alle burde være). Følgende post skrev jeg først et utkast av, og så, ukevis senere, skrev jeg posten ferdig, og det er synd hvis folk som har interesse av den ikke får lest den av den grunn, Kjøretur Bergen – Stavanger, heter den, og handler om hvordan fire komikere fra Stand up Bergen kjørte til humorfestivalen i Stavanger. Av korttekstene velger jeg denne måneden ut Edderkopp, som foreløpig har en eneste registrert leser, altfor lite i forhold til kvaliteten.

Jeg har nå i morgen når jeg reiser med nattoget til Oslo hatt temmelig nøyaktig en uke her på Ganddal og i kjære Rogaland, det var en del av ferien som neppe vil stå særlig tilbake for ferien som skal følge. Det har vært kjekt og godt å være hjemme, jeg fikk meg en fin tur på stranden med gitar og boccia i går, og jeg fikk finfine turer på Cementen både i går og i forigår, nei, her har det vært alle tiders. Og nå venter Oslo og bryllup, før Russland og eventyret. 

