Oppdateringer og bloggstatistikk Nov08

Den nest siste måneden i året nærmer seg slutten, og den nest siste oppdateringen og statistikken for denne helt greie bloggen skal komme. Til neste år vil den endre litt form, og den vil ikke bli oppdatert med daglige poster. I stedet vil jeg skrive litt mer på andre ting, som ikke nødvendigvis skal ut i cyberspace, og også bruke litt mer jevnt med tid på de andre bloggene mine. Det er sikkert lurt å spisse bloggene til kun å omhandle en ting, om man skal ha virkelig godt med besøk. Men virkelig godt besøk har aldri vært noe mål, en helt grei blogg er målet.

Til å forbedre har jeg allerede ryddet plass i lenkelisten for en ny kategori, kalt «Mine blogger». Foreløpig er det bare to der, den ene er en skoleblogg, som omhandler norsk skole og lite annet, den andre en engelsk blogg jeg tenkte å ha som avlastningsblogg for denne under reisene mine. Noe av det jeg skriver, kunne kanskje ha interesse også for et engelskspråklig publikum, for eksempel folk jeg skulle treffe under disse reisene mine. Jeg kunne også prøve der en annen måte å skrive blogg på, og til sist, se om en engelsk blogg får flere besøk enn en norsk. Det gjør den altså ikke.

Fra første januar kommer en ny blogg fra meg, som også skal ha daglige oppdateringer, og formodtentlig lavt besøk. Vent og se, og helst i spenning.

En av årsakene til at oppdateringer og bloggstatistikk ikke vil være så interessant å fortsette med ut i det uendelige, er at det ikke skjer så store forandringer der lenger, og det er lite nytt å melde i forhold til forrige måned. Topp ti listen har fått en varslet nykommer, og den andre ønskede nykommeren – Babi Jar – ligger på niende plass i antall besøk i kvartalet, men mangler litt på å nå inn på listen over beste besøk noensinne. Den listen begynner nå å se stabil ut. Her er forresten plass 6 til 10 på kvartalsbesøkene. Dette er fine poster alle i hop:

Å reise med den transsibirske jernbanen 69 More stats
Jekaterinburg 68 More stats
Babi Jar 66 More stats
Rundtur i Riga 59 More stats

Ingen som finner frem til de fire postene vil bli skuffet. Der står hva man tror man bør finne. I 10 på topp listen er det nemlig et par poster som får treff av folk nok på jakt etter noe annet, slik som for eksempel de suverene plassene to og tre. Jeg har skrevet det før, plass to har et dikt som slett ikke er noe bursdagsdikt, og post tre er en helt vanlig konfirmasjonsfeiring, jeg i det minste har pyntet opp med bilder etter hvert. Ellers kan dere se selv:

Polen 467 More stats
Tone Sivertsen – 30 år 319 More stats
Jennys konfirmasjon 258 More stats
Einar Salen (1948-2008) 204 More stats
Russland 199 More stats
Kjøretur Bergen – Stavanger 161 More stats
Buss Bergen – Stavanger 159 More stats
Henrik Wergeland (1808-1845) 155 More stats
Vodka – En overlevning fra fortiden (o 143 More stats
Språkskole i Hviterussland 126 More stats

Nykommeren er Weregeland, som får besøk i skoletiden av elever (og lærere?) på jakt etter stoff om nasjonaldikteren vår. I den grad vi kan si vi har noen nasjonaldikter, og at det i så fall er Wergeland. Jeg er av dem som vil være uenig, og litt om det står i denne posten.

Jeg pleier alltid å trekke frem fem anbefalinger her på slutten, og det skal jeg gjøre, men akkurat nå har jeg ikke tid. Det venter nemlig en stand up jobb. På Arna. Så de som vil vite anbefalingene, må vente – helst i spenning – til i morgen.

*

Og morgendagen er her allerede. En omstendelig post jeg vil ha med i anbefalingen, er Her er igjen et vindu…, der jeg går gjennom et russisk dikt på russisk. Det er kanskje for spesielt interesserte, men alle burde jo være spesielt interesserte i dette. Det er et vakkert dikt, ukjent dikt, og godt diskutert og oversatt. Stalins Datsja (og utsikt til Abkasia) er en skammelig lite besøkt og gjennomarbeidet post. Abkasia (i Georgia) har jo vært litt i nyhetsbildet i det siste, mens Stalins datsja alltid skulle være interessant. Her er bilder og betraktninger. Et pip om hjelp er en korttekst jeg liker godt, og hvor jeg aldri klarer å bestemme meg for om jeg skal ha «bønn», «pip» eller «rop» i den siste setningen. Ellers er den sår og fin, som de skal være. Jeg vil også anbefale poster fra den tiden far fortsatt levde, denne gangen Pølsegrilltur 2008, om den tradisjonsrike vi har tatt for å grille pølser hver påske siden tidlig på 1980-tallet. Nå vil vi aldri mer få tatt den på samme måte. Og til slutt en anbefaling for alle dem som liker «Rundtur i Riga», søkeordene der er «Hva skal man gjøe i Riga?» Man kan for eksempel gå på nattklubb. Ingen skriver til obersten lenger handler om det.

Og i dag som i går – jeg skal ut i distrikene å gjøre stand up. Denne gangen til Ullensvang. Post om dette, og om turen til Arna, følger.

One comment on “Oppdateringer og bloggstatistikk Nov08

Legg igjen en kommentar

