Ingen kakao på Rema 1000

En nostalgisk liten post i dag. Jeg skal på skitur i morgen, og i dag stakk jeg innom REMA 1000 for å kjøpe meg en pakke kakako å lage til turen. Den gamle pakken er for gammel med noen år. I den systematisk organiserte Rema-butikken på Nordnes var det ikke så lett å skjønne hvor kakaoen var presentert, listene handlet om «kaffe», «te», «syltetøy», «kaker», «poser» og slike ting forskjellig, det var ingen skilt med kakao eller noe slikt. Så jeg spurte etter hjelp. Og til min store forundring visste ikke  den unge ekspeditrisen i butikken hva kakao var for noe. Hun viste meg først rett i koppen, så kokesjokolade. Det er jo slett ikke kakao. Og jeg merket også til min forundring at jeg ikke hadde så lett for å forklare hva det var, til en som overhodet ikke hadde peiling. Alt jeg kunne si var: «Det er ikke kakao».

Så den unge ekspeditrisen viste meg den andre ekspeditrisen som jobbet i butikken. Hun var også ung. Og hun visste heller ikke helt hva det var. Hun viste meg bakevarene, der det var noe som het «bakekakao». Det kan umulig være kakao. Det var i alle fall ikke noe jeg ville ha. Jeg ville ha helt vanlig kakao, som man tar med på tur i termos, og som passer svært godt til hjemmelagde boller med brunost. Man hiver oppi gryten 1 liter melk, først med å spe, som alle skikkelige folk på min alder lærte på kokekjøkken – lærer barna ingenting på skolen lenger? – og så er det 4-6 skjeer sukker, og litt mindre kakao, eller om det var omvendt. Det står i hvert fall på pakken. Er det ingen som lager sånt noe lenger?

Jeg sa bakekakao er ikke det jeg vil ha. Og også den nye ekspeditrisen viste meg kokesjokladen og rett i koppen. Det er ikke kakao, slett ikke kakao. Jeg la fra meg syltetøyet jeg også hadde tenkt å kjøpe, og forlot butikken.

Legg igjen en kommentar

