Ønskeliste 2010!

Folkens! Det er desember enda en gang! Og det er på tide å legge planer for hva man skal få i julegave. Denne gangen vil jeg legge listen ut i cyberspace for å sikre størst mulig distribusjon, tidligere har jo listen gjerne blitt innen familien.

Jeg lager listen for Olia og meg. Olia kommer selv aldri til å tenke ut noen liste, langt mindre skrive den ned. Først da kan man begynne å diskutere om hun kanskje vil vise listen frem, og som man forstår, det skjer bare ikke.

I fjor kjøpte Olia og jeg ganske mange og ganske dyre gaver. Det var før hun egentlig forstod hvor mye vi har her fra før, så nå i år har vi kjøpt færre, mindre og billigere gaver. Så er man forberedt. Derfor vil ønskelisten fra oss også være beskjeden, i år er året vi ønsker oss lite, så alle bør benytte sjansen å kjøpe noe til oss nå i år, for til neste år vil vi ønske oss noe mye større og dyrere.

Ønskelisten

Som eksempel på den nye standarden kan man si at et vanlig første ønske er fred på jord, mens vi i år holder litt igjen og nøyer oss med å ønske nattero på Bømlo.

Og så til de gavene som bare kan kjøpes for penger…

Koffert til Olia: Hun kommer aldri til å kjøpe noen selv, og om hun blir nødt vil hun kjøpe en som er for dårlig. Man kan jo slå seg sammen for å kjøpe, for om hun ikke bli kjøpt til, vil hun heller ikke få koffert. I alle fall ikke en fin en.

Duk: Vi hadde en fin duk som vi dessverre sølte vin på. Dermed er vi uten fin duk til vi får en ny duk til en ny jul.

Middagstallerkner: Vi hadde to som var finere en de andre, og som jeg kjøpte den gang jeg flyttet for meg selv i 1994. Olia har knust dem. Vi trenger to nye. Det er altså to tallerkner til å spise middag på om søndagene (og eventuelt lørdag kveld) som er ønsket.

Bilder: Fotografier av familien finnes i de fleste hjem. Men ennå ikke i vårt. Så om noen vil trikse til noen utskrifter, kjøpe en ramme, eller gjøre noe annet så vi kan pynte opp veggene våre litt, så er dette også ønsket.

Julepynt: Snart er Olia og jeg så voksne at vi må begynne å pynte til jul selv, og ikke bare reise på besøk til folk som har gjort det. Da trenger vi pynt, julepynt. Det mest

Annen pynt: Olia er i mot og jeg er i mot. Men i et hvert norsk hjem finnes det pynt, og vi kan ikke være dårligere selv om vi som ektepar er sånn halvveis fra Ukraina.

Kjøkkenutstyr: Vi har fått en rekke stekepanner i bryllupsgave. Vel og bra, men vi trenger det meste annet av gryter også.Vi trenger i alle fall noen.

Klær: Olia kommer til å kjøpe klær til meg fremover, så behovet er ikke så akutt som det en gang var. Men særlig forbruksklær som votter, luer, skjerf , sokker, kortbukser kommer godt med både for Olia og meg. Vi mister dem raskt.

Jenteting: Olia kjøper ikke til seg selv og jeg vet ikke hva jeg skal kjøpe til henne. Så alle store og særlig små ting som jenter trenger for at de skal se fine ut og generelt sett være attraktive ønsker jeg at Olia skal ønske seg, for meg.

Gutteting: Min svoger Lars har brukt mange juleår på å forsyne meg med verktøy og har sikkert vel så god kontroll på hva jeg har, som jeg har. Men om det fortsatt finnes noe jeg ikke har, men trenger, som gutter og menn bruker for å reparere ting, så er det nok best at jeg ønsker meg dem. For eksempel hammer.

Det var ønskene så langt. Listen vil bli grundig utfylt om jeg kommer på mer. Bruk gjerne listen som inspirasjon til bursdagsgave også, den kommer bare en uke etter senere og jeg blir denne gangen et primtall.

One comment on “Ønskeliste 2010!

  1. Karimor sier:

    Fantastisk – ønsket er en koffert, men dere skal bare ha med en stk bagasje begge veier? Jeg er spent på om det finnes en matematisk måte å løse det på? Jeg gleder meg til dere kommer!
    Stor klem fra mor

Legg igjen en kommentar

