Bloggåret 2010

Året går mot slutten, og det samme gjør bloggåret. Jeg avsluttet det med å bli småsyk, så noen av postene ble hengende uferdige for en stund, som også denne vil gjøre det. Men jeg vil gjerne offentliggjøre topp 10 postene for året før neste år er her.

Upålitelige tester av bærbar PC More stats 1 623
Tone Sivertsen – 30 år More stats 716
Giftemål i Kiev More stats 649
Mitt russiske bryllup i Kiev! More stats 584
Bryllupet til Ingrid og Pål More stats 583
God russisk jul! Счастливого Рождество! More stats 556
Første forsøk på Bergenstesten gjennomført More stats 553
Russland More stats 545
Bølgekraftverket på Toftestallen, Sotra More stats 490
Mesteren og Margarita i litteraturhistorisk sammenheng More stats 467

Det er gledelig å se at nummer 1 er en nykommer. Ellers ser jeg det som riktig at topp 10 er russiskinspirert. Det er jeg også.

Videre litt ned på listen er mange poster om hvordan det går med Olia i Norge som er godt besøkt. Det er tydelig det vekker interesse også utenfor den nærmeste familien. Etter hva jeg forstår er det en del i samme situasjon som henne som er interesserte, og det er gledelig hvis de får hjelp fra bloggen min.

Jeg får også pussig godt besøk mine små anmeldelser av forskjellige tekniske dingser. Det ser ut som det er flere som er enige med meg i at «testene» til de store nettsidene ikke alltid er så lette å få så mye ut av. Dette er tekniske eksperter som alltid får tilsendt det nyeste nye, og prøver det ut intensivt i et par døgn før de skriver anmeldelsen sin. Her på bloggen er det fyldige omtaler om produktene som de virker for oss vanlige forbruker som skal ha dem og bruke dem.

Som vanlig gjør faglige poster det bra  i alle kategorier, særlig historie og litteratur. For litteratur åpner jeg neste år en helt ny blogg: Den heter Helt grei litteratur, og får adressen http://heltgreilitteratur.wordpress.com. Du finner den her. Det betyr at det blir ikke flere litteraturposter her på hovedbloggen, og jeg vil etter en stund avvikle kategorien. Poster som er lagt ut blir selvsagt liggende.

Jeg pleier alltid til slutt å anbefale noen undervurderte poster fra året som er gått. Denne gangen er førsteplassen utruet. Det er Fjelltur 2010, en fyldig og detaljert post med flotte bilder fra en fantastisk fjelltur. Det er den beste fjellturen som har vært i mitt liv, og jeg satte alt inn på å skrive en post som kunne minne den. Høsten hadde flere reiser, deriblant til Spania, der jeg skrev posten Klasno zjit klasno eller på norsk «Det er flott å leve flott» om hvordan Olia og jeg hadde det. Litteraturpostene av de kjente klassikerne blir godt besøkt, men det er ikke så mange som finner frem til Oblomovs drøm om den herlige karakteren Oblomov i den herlige romanen av samme navn, skrevet av Gonsjarov. Den er verdt å lese, både romanen og posten om den. Av alle uviktige ting er fotball det viktigste er et uttrykk så brukt at det begynner å bli forslitt. Fotball er milliardindustri, derfor kan det være verd å ta en titt på posten VM i fotball til Russland og Qatar om hvordan fotball VM i 2018 og 2022 ble tildelt. Den siste anbefalingen går til en utrolig post om russiske problemer i Ukraina. Den heter Aldri mer butikksenteret metro, og andre ubehageligheter her nede i Ukraina, og handler om hvordan Olia ble beskyldt for å være tyv og holdt igjen i butikken slik at en lang og slitsom dag ble mye lengre og mye mer slitsom. For å avslutte med en hyggeligere post henter jeg frem Feiringen av bryllupsdagen fra samme tur. Generelt sett trives jeg veldig godt i Kiev og i livet!

Takk for et godt bloggår og velkommen igjen i 2011!

Legg igjen en kommentar