Leiligheten solgt

I dag ble leiligheten min solgt. Det blir ikke flere visninger, ikke mer stress. Jeg har solgt den. Overtakelsen blir i august. 8 år har jeg bodd her, fra august ikke lenger.

Jeg tenkte mens budkampen stod på i dag, at jeg kjøpte leiligheten litt for dyrt og selger den litt for billig. Men siden jeg tenkte den tanken, kom det inn nye bud som økte prisen med hele 50 000 kroner, slik at det til slutt slett ikke ble så galt. Det ble endatil 10 000 kroner over takst. Kanskje kunne man vente seg enda mer i et brennhett marked, men man har aldri noen garanti, og det er veldig godt å få det overstått. Jeg var godt over grensen for mitt eget minstemål.

Min kjære kone har gjennom hele salgsprosessen vært veldig kritisk til at jeg har benyttet meg av megler. Jeg har fått mye kjeft for det. Noe av det må nok legges til kontoen at hun kommer fra et land der regler er noe man omgås, hun var blant annet ivrig etter at vi skulle selge leiligheten uten å involvere megler, også etter at kontrakten var undertegnet. Men det er nok slik at når kontrakten er undertegnet, så er man bundet for kontraktstiden som etter standard er på 6 måneder, og gjerne 3 måneder etter som karantene. Vil man selge uten megler, får man gjøre det før megler blir involvert.

For oss hadde det kanskje vært lurt. Megleren stikker av med 50 – 60 000, altså hele mellomlegget fra prisen jeg tenkte var litt liten, og den vi endte opp med. Den ene av budgiverne hadde helt sikkert vært med om ikke megleren hadde vært med, jeg er ikke helt sikker på den andre. Men vi hadde hatt mye bedre tid med salget. Vi kunne selv bestemme når vi skulle hatt visning, og vi hadde ikke fått det salgspresset man unektelig får på seg når megleren ringer. Megler er megler også for kjøper. Megler vil at salget skal bli gjennomført.

Nå endte det imidlertid godt. Det er også behagelig å slippe å tenke på noe som helst når budet er gitt og akseptert, alt det praktiske tar megleren seg av. Jeg har eksamen om en drøy måned, og selv om jeg har rikelig erfaring med å koble ut og konsentrere meg i enhver stressituasjon, så har det vært noe eget med denne flyttingen og boligsalget, det meste annet har kommet i bakgrunnen. Nå blir det imidlertid ro i måneden frem til eksamen. Så skal alle tingene mine, inkludert meg selv og min kone, vekk herfra.

Legg igjen en kommentar

