Olia har reist

Det er trist, og det er sant. I dag reiste Olia med flaggruten klokken 1230. Jeg stod på kaien, og kunne ikke være med på denne hennes første og sannsynligvis siste båttur nedover langs Vestlandskysten. Hun har flyttet.

Jeg flytter etter først om et par uker. Jeg har arbeid å fullføre i Bergen. Olia begynner sitt nye arbeid i morgen, sommerjobb i Rogaland. Det er en lykke at hun fikk denne jobben, at hun gikk på dette intervjuet vi vekslet frem og tilbake om det var bryet verdt å gå på. Nå har hun jobbkontrakt frem til midten av august. Det er sikret med rettigheter og det hele, arbeidstiden planlagt på forhånd, blir hun syk, får hun lønn. Og hun kan på forhånd beregne hvor mye hun vil tjene i løpet av en måned. Som ringevikar er det meste uvisst.

Det meste har gått veien for Olia og meg den siste tiden. Vi mangler imidlertid den siste lille bekreftelsen på at vi får kjøpe huset vi planlegger å kjøpe, vi har den muntlig og ser den går rundt, men det er alltid fornuftig å vente til man har dokumentet i orden og alt på plass før gleden utbasuneres.

Midt i alle disse tingene som mildt sagt fyller hodet mitt for tiden, skal jeg ha eksamen i fysikk. Det er sprenglesning om Einsteins relativitetsteori, Schrödingerligningen i tre dimensjoner og forklaringen av kvantetallene, det er flere ting jeg ikke har kommet til ennå. Eksamen er torsdag. Det blir ikke tid til annet før den tid.

Men enda så krevende Schrödinger og Einstein har tenkt ut forklaringsmodellene sine, de klarer ikke å holde unna Olia som stadig smetter Olia-smilende frem i hodet mitt. Hun er nå hos svigermor i Gaupeveien 5. Det er de to som bor sammen nå. Olia har reist, og jeg stod igjen på kaien.

3 comments on “Olia har reist

  1. Kari Mette Salen sier:

    – og jeg fikk hente en smilende Olia på kaien i Stavanger! Nå har vi hatt god middag og lang jenteprat på terrassen i sol og varme – utrolig koselig! I dag er kosedag, i morgen er det arbeid, men det tar vi på strak arm! Kos deg med bøkene dine du;-))
    Stor klem fra mor

  2. Anonym sier:

    Lykke til som gressenkemann! Og nyt de tre literne med papprødvin du kjøpte på Vinnonopolet i Valkendorfsgaten i Bergen i dag!

Legg igjen en kommentar

