Printer til mor

Mor har vært ganske snill med oss den siste tiden. Det er vanskelig å tolke inn for mye underdrivelse i den setningen der, hun har virkelig hjulpet meg og Olia. Mye av hjelpen er inntil alt er helt sikret og endelig på plass, utenfor bloggstoff, men av det som kan skrives er for eksempel det at hun nå har tatt i mot min kone Olia, og langt på vei tatt henne til seg som et nytt barn. Hun gjør mye mer enn man kan forvente, og Olia er veldig fornøyd, og jeg selvfølgelig enda mer veldig fornøyd.

Så i dag bestilte jeg printer til henne. Av mange store ting som foregår i familien vår for tiden, er at søster Tonje skal gifte seg. Hun har vært gifteklar i månedsvis, og det har strengt tatt mor også, på Tonjes vegne. Dette bryllupet har vært forberedt lenger enn Olia og jeg hadde kjent hverandre da vi giftet oss.

Selv om det fortsatt er over en måned igjen til bryllupet, har mor likevel en eller annen ting hun vil printe ut. Printeren har lenge hanglet, etter hva jeg har forstått, og når jeg tenker meg om, har jeg også erfart det. Det er et eller annet galt med den, for å si det kontant. Olia skiftet blekk på den i dag morges, men det hjalp ingenting, for det var ikke at den manglet blekk som var problemet. Den skrev like dårlig ut med det nye blekket.

Så jeg bestemte meg for å skjære igjennom, her var det ingenting å nøle etter. Jeg gikk inn på komplett, en side jeg har blandede følelser til nå, etter at forrige bestilling der bare ble delvis vellykket. Jeg så gjennom et par printere, og landet på HP Photosmart Plus e-AiO B210a. Den er ikke det første alternativet som kommer opp, det er heller ikke den som får best brukeranbefalinger på Komplett (den får ingen), men sjekker man det opp på engelske nettsider, ser den rett og slett ut til å være en bedre printer enn de som får de tøysete anbefalingene på komplett. Ser man nærmere på den, er det gjerne folk som har hatt printeren eller hva de nå har kjøpt i tre dager, og er fornøyd eller misfornøyd for det virker eller ikke virker. De har ikke noen god formening om hvordan det egentlig skal være, ikke har de prøvd forskjellige varianter av det de nå har kjøpt, og ikke har de prøvd det over tid. Det siste er et problem også med det som liksom skal være «profesjonelle» anbefalinger, profesjonell i hermetegn. Problemet med tekniske duppeditter nå for tiden er jo ikke at de ikke er imponerende når man får dem, men at de slutter å virke etter halvannet år. Som printeren mor hadde.

Dette siste kan man ikke forsikre seg mot. Tiden krever at man kjøper nytt fremfor å reparere, og folk er så rike og tekniske dingser så billige at folk uansett vil kjøpe nytt etter halvannet år, det gamle er gammelt og ut.

Nåvel, hensikten med denne posten var ikke å sukke over tiden. Jeg er veldig fornøyd med tiden og lever veldig lykkelig, hver dag bringer nye gleder, verden er et godt sted å være. Og om et par dager kan min kjære mor på ny gå og hente en postpakke på Prix på Ganddal, forrige gang inneholdt pakken en datamaskin (det ble bare delvis vellykket, derav min reserverte holdning til komplett). Denne gangen er det en printer. Og det er en printer som koster noen hundrelapper mer enn de billigste, men som skriver ut litt bedre og viktigere enn det, er lettere å koble opp, og ikke skal ha noe tull eller vanskelig med seg. Den trekker svært lite strøm, med 3,5 watt i hvilemodus er det bare et par tre ganger mer enn en gammel klokkeradio, 15 ganger mindre enn en lyspære, sånn rundt regnet og litt avhengig av pæren. Men printeren kan stå på, og den virker trådløst, slik at mor kan sitte i stuen og skrive ut nede. Og alle som kommer på besøk til henne kan skrive ut på den rett fra datamaskinene de kommer til å ha med seg, ingen ledninger eller styr.

Det er nesten så jeg skulle kjøpt en til meg selv også. Men Olia og jeg har den gamle til mor, den hun og far hadde før den de nå forkaster. Så tiden kan være som den vil, vi beholder de gamle tingene – og har det veldig fint!

Her er printeren som den ser ut på nettsidene til komplett. Bildet er forsøkt limt inn, og ikke lastet opp, så her er det prøvd et lite eksperiment. Om det virker, kan man se at printeren har et lite display, der det skal være touchscreen. Den eneste fysiske knappen man trenger trykke på er on/off. Det skulle være greit.

2 comments on “Printer til mor

  1. Kari Mette Salen sier:

    Fantastisk! Jeg sukker over en printer som ikke virker, og mer enn antyder at du må være med meg i butikken når du kommer hit, og så – etter 5 minutter er ny printer bestilt! Nå kan jeg glede meg – og satse på at jeg, kanskje med god hjelp av Olia, får det til!

  2. Solveig sier:

    Hei hei!
    Ville bare takke for alle gode tips og ideer jeg har fått fra bloggen din.
    Gleder meg til å følge deg videre å se hva som kommer☺
    Ta gjerne en tur innom min blogg en gang 😉
    Hilsen Solveig☺

Legg igjen en kommentar

