Huseier!

Da er det offisielt! Jeg er eier av Gaupeveien 5, 4323 Sandnes. Mor og jeg har skrevet under kontrakt, skrevet rett ut fra internett, der vi satte 1. august klokken 1200 som overtakelsesdato. Jeg har tilbakepostet innlegget nøyaktig til dette klokkeslettet.

Men selve overtakelsen ble et lite antiklimaks. Olia jobbet aftenvakt fredag, dagvakt lørdag, nattvakt natt til søndag, aftenvakt søndag ettermiddag og lang dagvakt mandag. Med tre timers reisevei frem og tilbake er det klart hun blir sliten. Den ukrainske festen vi hadde planlagt falt til jorden. I stedet var det mor og jeg som feiret litt med en gammel pizza og en øl.

Det var også et antiklimaks at pengene så puslete kom til mors konto. Det var ikke de millionene jeg hadde sett for meg, det var bare noen skarve hundre tusen. Lånet både fra pensjonskassen og banken lar vente på seg, det samme gjør oppgjøret for leiligheten jeg solgte i Bergen. Herfra kommer millionene.

Dermed er det fremdeles mor som strengt tatt har mest penger i huset. Jeg har ikke fått betalt henne ut, selv om det både offisielt og i følge kontrakten er jeg som står som huseier. Og uansett bor vi jo her alle sammen til hun finner noe nytt. Og så lenge hun bor her, er hun sjefen.

Dagen min gikk med til en lang joggetur og en enda lenger arbeidsdag i hagen. Jeg fikk også tatt meg en svømmetur, i Stokki, det var en «nær Dnjepr»-opplevelse. Vårt vann er omtrent like skittent som deres elv. Det kommer til å bli hjemmekoselig for Olia å bade der.

Ellers er det som opptar familien aller mest for tiden det kommende bryllup mellom Tonje og Espen. Det er på lørdag.

One comment on “Huseier!

  1. Tonje sier:

    Gratulerer bror! Jeg er glad for at huset blir i familien, og at du nå bor i Rogaland. Velkommen hjem!

Legg igjen en kommentar

