Vil vi få nye gardiner før 2020?

Om jeg hadde en fancy blogg med avstemninger kunne jeg hatt en avstemning her. Spørsmålet er hvor mye av huset vi får pusset opp eller skiftet ut, og hvor lang tid det vil ta. De som kjenner huset vil mene at vi må ta mye raskt, de som kjenner oss vet at vi vil ta lite og sakte.

Det er ikke at vi er interessert i at ting skal forfalle eller se stygt ut. Vi har respekt for huset, og vi har lite til overs for dem som lar ting skure og gå. Vi kommer til å holde det noenlunde fint. Men vi har nok en noe annen standard enn den som er blitt vanlig i strøket. Jeg har alltid foretrukket det som har vært gammelt og brukt, og ekte og ærlig, ting som kan forelle en historie, fremfor det som er nytt og shiny, og in i tiden. Jeg synes ikke noe om dem som kan bruke noen hundre tusen på å få alt i tipp topp stand, men samtidig så fint at det egentlig ikke kan brukes. Nede i gata her er det et hus jeg bare kaller «skilsmissehuset». Jeg tror ikke det er mulig å ha det så flott uten at etkeskapet ryker.

Alle vet at jeg ikke er noe særlig lett å påvirke når det gjelder å kjøpe nye ting. Jeg har bestandig gått i klær inntil mor og far, eller søstrene mine, har mistet tålmodigheten, og kjøpt noe nytt. Jeg har alltid syntes det er noe skummelt og falskt med folk som er for moteriktig og fint kledd, man er ulastelig antrukket for det står ikke så godt til innover i systemet. Med litt levd liv og livserfaring vet jeg jo også at det finnes fine folk i fine klær, jeg var nok ganske kategorisk i min ungdom. Men jeg får uansett ikke til å gå kledd særlig fint, selv når jeg prøver. Det er ikke min stil, er ikke meg.

Så alle vet også at skal det blir gjort noe i huset, så er det Olia som må gjøre det. De vet at enhver kvinne hadde måttet overvinne en liten hindring for å få til oppussing med meg. Så kanskje noen føler at de liksom vil hjelpe Olia litt, ta hennes parti i kampen om oppussing. Da er det lett å glemme at hun kommer fra et land og et hjem med en helt annen standard. Selv om de når det kommer til bolig var ganske velstående til å være fra Ukraina, med stor leilighet mitt i hjertet av Kiev, og en leilighet til også innenfor bygrensene, og en datsja like utenfor. Få Ukrainere er så velstående. Men disse leilighetene er fylt med møbler som er satt inn en gang for alle. Går noe i stykker, må det repareres. Det er ikke snakk om at man skal skifte ut noe, fordi man har gått lei av det.

Det er derfor kanskje litt overraskende for Olia at folk forventer at hun skal ønske å skifte ut noe her i Norge, der standarden er mange ganger bedre enn det hun har etterlatt moren og søsteren i, tilbake i Kiev. Hun har heller ikke bodd i hus i hele sitt liv, og aner ikke hvordan det skal se ut, hvordan andre vil ha det, hva som kan gjøres, hva som er nødvendig. Var det opp til henne, flyttet vi i leilighet. Gjerne i Kiev, der hun kommer fra og likte seg godt.

Kanskje er det mye forlangt at hun skal finne seg til rette med og omfavne den norske levemåten, og også overta norske drømmer. Det vil i hvert fall ta litt tid. Og i dette spørsmålet om tid er det også en annen ting som spiller og jeg. Olia og jeg har foreløpig og i overskuelig fremtid en årsinntekt som ligger noen hundre tusen under det som er vanlig rundt her vi bor. Vi har ingen mulighet til å følge med på oppussingsracet som er her. Vi kan ikke være med på standarden, når det er pengene som setter den.

Men vi kommer til å ha det veldig fint med oss selv og være veldig lykkelige. Det synes vi er ganske viktig. Jeg vet det er sant, men får meg ikke til å tro det at jeg eier et helt hus, og har en kone i det. Og Olia blir pussig glad når hun også har penger og kan være med og hjelpe til.

Så da er bakgrunnsinformasjonen gitt. Det er på tide å gjette. Hva vil vi få skiftet ut, før la oss si 2020? Det er gardiner i stuen, tapet, vindu, det er bad oppe og nede, gårdsplassen utenfor garasjen, for bare å nevne det aller mest presserende. Vi har noen gulvbelegg i forskjellige rom som sikkert kunne være skiftet ut, den en gang så fine peisestuen vår er nettopp betegnet med det, en gang var den fin. Vi har også møbler å kjøpe, sofa, spisebord, og et salongbord til å ha nede. Og så er det tingene vi sikkert burde skifte ut, reoler og bokhyller, digre stoler. Hvor lang tid vil det ta før vi får gjort disse tingene her.

Jeg vil ikke våge meg til å gjette. Men jeg må også få sagt avslutningsvis, at det gjennom hele livet har vært veldig bra for meg å ha slekt og venner som kan justere meg litt når det slitte og gammeldagse tar overhånd. Jeg er ikke intelligent nok til å være distre professor, og argumentet om at jeg er kunstnerisk anlagt holder ikke helt inn. Hvis ingen pirker litt i oss, og sier hva som ser snålt ut, kommer vi til å leve lykkelig og snåle resten av livet. Vi kan like gjerne lykkelige og greie.

6 comments on “Vil vi få nye gardiner før 2020?

  1. esalen sier:

    Jeg går selv ut og gjetter! Mine anslag er like ville som alle andres, det er helt umulig å si. Kanskje får jeg alt feil.

    Stuen
    Nye gardiner 2020
    Nye vindu ut til terrassen 2014
    Ny tapet 2025.
    Nytt gulv eller tak – aldri
    Ny sofa – 2013
    Nytt salongbord – 2013

    Bad
    Oppe – 2012
    Nede – 2016

    Kjøkken
    Oppussing med utskiftning av diverse utstyr i 2021.

    Gang
    Skfite av gulvbelegg eller tapet – Aldri

    Kjeller
    Vaskekjeller – 2014 (!)
    Kjellerrom (f. eks gulvebelegg) – 2031

    Peisestue
    Nytt elektrisk anlegg – Ville være fint. Jeg håper det blir ordnet snart.
    Nytt system med peis og mur – Oj, oj, oj
    Nye vegger eller gulv – neppe

    Ute
    Male huset – 2012
    Nytt eller ordnet dekke foran garasjen – 2013
    Ny bil – 2013
    Fremsiden av huset og kjelletrappen – 2017.
    Skikkelig oppfriskning i skråningen ned fra hagen – Gradvis fra nå av og resten av livet.

    Det var det jeg med mine beste anstrengelser kunne se var nødvendig. På meg ser det ut som en timeplan.

  2. Karimor sier:

    Personlig mistet jeg motet når jeg så «timeplanen» din – det er visst mere som må gjøres enn jeg tenkte! Jeg er enig med far: Det viktigste er at dere har det godt!

  3. Interessant! I leiligheten der vi bodde i Bergen var det jo slett ikke noe fint bad og kjøkken. Men det hadde null innflytelse på følelsen av lykke.

  4. Men det er jo virkelig dyrt å pusse opp bad. For samme pris som nytt bad tror jeg man kan få:

    Nytt tak
    Ny garasje
    Nye gulv, vegger og tak i alle rom
    Nye møbler i alle rom
    Nye vinduer i hele huset.

    Men man kan jo gjøre det enklere på badet, da.

    Vi jobber etter en prioriteringsliste:
    1) vi kan ikke gjøre mer enn vi har råd til.
    2) de viktigste utgiftene er de som gjør at vi sparer penger på lang sikt

    Og det er vel omtrent så langt vi kommer!

  5. Tonje sier:

    Av og til så er det ikke de store grepene som må tas vet du. Med ny tapet og gardiner i stuen oppe så er man kommet langt.
    Jeg stiller villig opp med råd og tips, både til garderobe og hus 😉

  6. Gegga sier:

    Gratulerer med hus, Eivind! Håper dere finner dere til rette!

Legg igjen en kommentar

