En solskinnshistorie

I dag skulle jeg ut i Bergen by og spise lunsj. Jeg tenkte å kombinere det med en løpetur opp et av Bergensfjellene. Jeg er jo en notorisk tidtaker i slike ting, og ville like å se hvor mye motbakkeformen har forfalt nå som jogge- og sykkelturene går for seg på flate Jæren og i lave Rogalandsfjell. Lunsjen tenkte jeg å spise på veien, hurtigmat. Så jeg tok med kredittkortet, det tar ikke mye verken plass eller tyngde i lommen. For første gang – kanskje – på denne siden av år 2000, prøvde jeg meg på Burger king. Der var alt slått inn og menyen i ferd med å hentes frem, da det ble klart at betalingsterminalen ikke tok kredittkort. Ok, så får jeg prøve den andre hurtigmatkjeden, McDonalds. Der traff jeg en gammel skoleelev som straks kjente meg igjen, og hilste strålende «Hei, Eivind! Kjekt å se deg!» Vi utvekslet litt informasjon om hva vi gjorde nå, hvordan det har gått, og så var tiden inne for bestillingen. Klok av erfaringen fra Burger King spurte jeg på forhånd om betalingsterminalen tok kredittkort. Det gjorde den ikke her heller, den tok kun Visa. – Det er ikke noe problem, sa min gamle elev – jeg spanderer!

Så tok han sannelig hele BigMac menyen på sin regning. Det var ganske spesielt, og veldig kjekt. For hvis ikke måtte jeg jo gått sulten.

Nå fikk jeg riktignok en ganske begredelig tid opp Skredderdalen. Det skyldtes delvis hamburgeren og franskene som la seg godt i maten, delvis fin feiring av et vellykket show og mange hyggelige gjensyn kvelden før. Men jeg løp sakte i et herlig godt humør. Det skyldtes også selvsagt den fine feiringen kvelden før, selvsagt også solen som hadde bestemt seg for å skinne over Bergen denne dagen – men mest av alt skyldtes det denne gamle skoleeleven som sørget for at jeg fikk meg lunsj når jeg var i knipe.

Takk skal han ha! Og han får sikkert mange hjelpere på sin livsvei, så godt han oppfører seg mot de han måtte møte på den. Det er slike småting som gjør verden bedre. Og når det hoper seg opp med solskinn både her og der, blir verden et riktig så godt sted å være. Det er bare å slenge seg på!

 

 

 

Legg igjen en kommentar

