Godt nytt år, gratulerer med dagen og ny iphone!

Året er noen dager gammelt, jeg er like mange dager eldre enn 38, og i dag fikk jeg bursdagspakken min i posten. Det er en ny iphone, Iphone 4s, som den heter. Jeg melder med det overgang fra Nokia til Apple, ganske omtrent 10 år hadde jeg vel Nokia. Jeg fikk min første mobiltelefon julen 2001, det året jeg begynte å jobbe. Lett å huske. Den har vært skiftet ut etter hvert som jeg har arvet kasserte telefoner i familien, i 2009 kjøpte jeg min første mobiltelefon av det som den gang var ganske god standard, N82. Det var like før mobilene med berøringsskjerm slo igjennom, jeg var vel en av de få som hadde WiFi og det gamle systemet med telefontaster. Mobilen og jeg hadde et ganske greit vennskap, men det slet skikkelig på tilliten den tiden jeg ikke fikk til å bruke den som en vanlig telefon. Mikrofonen virket ikke, eller var slått av. Jeg mistet en buss som skulle plukke meg opp i Spania på grunn av det.

Nå har jeg etter å ha veid litt frem og tilbake landet på at jeg skal fortsette tradisjonen med teknisk duppeditt i bursdagsgave til meg fra meg hvert år. I år tenkte jeg at jeg trengte ingen gave, det er jo gave nok å bo i nytt hus og oppleve våren igjen på Ganddal. Men så endte jeg på at jeg trengte en duppeditt allikevel. Ved siden av Nokiatelefonens uovervinnelige begrensninger, har øretelefonene som følger med sluttet å virke på venstre side. Nå får jeg en telefon hvor jeg kan høre foredrag, se filmer, lese små bøker, surfe skikkelig på internett, ta notater og skrive litt, ha GPS det er noe med, og kanskje få meg noen apps. Så kan jeg ta skikkelige bilder, noe jeg forresten kunne med Nokia også, men den kunne jeg egentlig ikke bruke som MP3-spiller, noe særlig. Det var begrenset med lagringsplass, og dårlig lyd. Jeg skal lage en post med samvittighetsfull anmeldelse av iphone også, de er kjekke og lage og blant bloggens mest leste.

Ellers har året hatt sin inngang med besøk av min gode venn Martin for tradisjonell kveld med gitar og vodka. Denne gangen ble kvelden tatt langt ut i det utradisjonelle, da Olia har ryddet og ommøblert kjellerstuen, det ser herskaplig ut der nå. Og hun serverte oss et overdådig måltid, som gjorde det hele enda mer herskapelig. På toppen disponerer jeg jo nå peis. Samvittighetsfullt hadde jeg lagret all ved, greiner, kvister og blader, alt som på noe sett og vis kunne brenne opp, fra min smått omfattende hagerydding i sommer. Det ble så mange esker med graps at det var umulig å bevege seg i vedrommet. Det var bare å brenne det opp.

Og min gode venn, en sann bålfantast, han gikk fortapt også når det kom til peis. Han mistet all oppmerksomhet om alle andre ting, og tente øyeblikkelig opp et stort bål, det vil si forsterket den lille flammen jeg hadde fått til der inne. Da jeg hadde noen ærender rundt omkring i huset, fikk han organisert det skikkelig så det gav varme ut i rommet og røyk ut av pipa, og ikke en slik svimete blanding jeg har pleid å holde. For første gang siden jeg kjøpte huset var det nyttig med peis.

Det var uvurderlig snilt av Olia som lot oss være der og spille, og til og med laget mat til oss, enda hun skulle grytidlig på jobb neste dag og dette var en av hennes få frifredager.

Legg igjen en kommentar

