I stedet for Kiev – Stavtjørn

For første gang siden 2008 skal jeg ikke reise til Kiev i vinterferien. Jeg trodde dette skulle være bankers, når jeg fikk meg ukrainsk kone, men det lar seg i år ikke gjøre, for Olia har ikke fått fornyet oppholdstillatelsen sin. Det er en formalitet, hun oppfyller alle kriterier og vel så det, men det er en formalitet som likevel tar fem måneder å behandle. Olia søkte i november, en måned før juleferien, det er tidspunktet som blir anbefalt på UDIR sine egne sider, og det er tiden hun søkte i 2010, da vi bodde i Bergen. Her i Rogaland har de ennå ikke fått til å bli ferdige nå som februar går mot mars, to ferier går fløyten, neste håp er om de skal klare det til påske. Man kan være fristet til å bruke stygge ord om dem.

Men det lar vi være. En dessverre ikke helt ubetydelig del av livet vil vanligvis bestå av å ha litt problemer med det offentlige, uansett hvor i verden man blir født inn, og hva slags liv man blir satt til å leve, det er alltid noe å irritere seg over og ha grunn til å klage på. Heldigvis finnes det også ting å gjøre i stedet. Jeg har avfunnet meg med at den etterlengtede turen til Kiev blir senere, det er jo lettere for meg enn for Olia, forresten, og jeg har tenkt ut hva slags kjekke ting man kan gjøre i stedet.

Skitur. Det er naturlige instinkter, om vinteren går man på ski. Min faste turkamerat er igjen i Bergen, men her i Rogaland har jeg familie. Det er mulig å kombinere litt her, og det faller seg så fint at det kjekke også løser problemer. For begge mine søstre som er her har barn som har fri fra skole og barnehage, mens de selv må på jobb og trenger barnevakt. Det blir jeg, så lenge det skjer ute og i snøen. Mor stiller også opp.

Så er det et par andre ting som har falt heldig på plass. I nærområdene er det smått med snø, både Brekko, Hunnadalen og Gilja er etter hva jeg forstår usikre, vi må lenger til fjells for å finne skiføre. Og lange dagsturer er ikke bra når man har med barn.

Det løste seg før problemet sto klart for oss. Mor var denne helgen på hyttetur. Og de hun var med, og som eide hytten, sa at vi selvfølgelig kunne låne den om vi ville være i Stavtjørn et par dager.

Selvsagt. Så nå er sekken pakken, og planene lagt. Det er fem barn, mor og jeg. Det er også finfin trening for meg, før Olia og jeg begynner å få våre egne barn. Jeg har som regel bare vært involvert i barn i lek, og aldri egentlig hatt noe ansvar. Nå er det fem stykker, fra 4 til 10, det er klart, mor klarer ikke alt det alene mens jeg ruller rundt i snøen.

Så nå skal det bli gøy. En god, norsk tradisjonell hyttetur har vi i vente. Det er hyttemat og hytteklær, hyttespill, hytteliv, alt som hører med. Vi reiser tidlig i morgen, og kommer hjem onsdag ettermiddag. Det er min første familiehyttetur på all den tid. Rart egentlig, for denne type ferie er som laget for meg.

Legg igjen en kommentar

