Kiev 2012

Så er vi tilbake i Kiev og leiligheten i Petsjersk. Lille Tais er snart tre år, men snakker allerede bedre enn jeg. Hun er fra seg av begeistring over å ha tante og onkel på besøk, og gjør alt hun kan for å sjarmere. Til meg har hun vist frem alle sine kosedyr, med nøye instruksjoner om de er lette eller tunge. Hun har også fått fullutviklet sin ukrainske gjestfrihet, og gir vanligvis halvparten av maten sin til meg, om det er noe godt og delelig hun har.

For Olia er det godt å være på hjemmebane igjen. Her kjenner hun spillereglene, og har ingenting å bevise. All innsjekket bagasje besto av gaver, på ekte ukrainsk vis, våre egne ting måtte finne sin plass i håndbagasjen.

Da vi kom frem stod vår faste sjåfør, Andrej, på flyplassen. Han var blitt fetere, og hadde fått noen grå hår i det som må være ung alder. I leiligheten ventet en god russisk fest, moren hadde disket opp med overflod av alt. Jeg kan ikke engang navnet på alle rettene, det var litt av hvert, enn si mye av alt, en mengde delikatesser å klaske på i lag med øl og vin og vodka. Det gjorde seg godt etter en lang dags reising.

Så fikk jeg beskjed om å forlate kjøkkenet. Gaver skulle deles ut. Og de skulle da prøves, jenter i mellom, usjenert for menn. Jeg fant min plass på balkongen. På kjøkkenet var familietid.

I går hadde jeg meg en lang vandring over til en av øyene på Dnjepr. Jeg droppet også innom fan zone til fotball EM. Det var som en søreuropeisk fiesta midt i Russland. Mye folk og høy stemning, enda det var langt til både kamp og kveld. Jeg tenker jeg ser Spania – Portugal der i kveld. Det er storskjerm og folkemengde, og øl fem kroner dyrere enn ellers i byen. Når dette betyr 15 kroner, står man det i.

I dag har jeg etter en lekker frokost på balkongen, tatt turen til vår favorittredraurant i sentrum, Pervak, der det er billig lunsj og god Wifi. Her får jeg meg noen øl, og får koblet meg til Internett, mens jeg venter på Olia. Hun er mye opptatt av familien, og sånn må det nok være. Jeg er på hjemmebane hele resten av året.

20120627-130720.jpg

2 comments on “Kiev 2012

  1. Toni sier:

    Hallo mister 🙂 ser du bor i ukraina 🙂 jeg tenker selv nå pg flytte fast til odessa samme. Med min kjære som bpr der fast og har eget hus. Jeg skal ned en mnd nå så tenker jeg pg dra hjem og pakke ned huset og flytte ned fast. Sp: er det vanskelig og få opphold der på visum jeg tenker å bli værende 1-3 år muligens lengere om jeg trives…? Og hva må jeg tenke på i forbindelse med og bo der! Trives du ? Og har eget firma og jobber voa nett hjem til norge , er det noen regler der du vet om 🙂 ? Takker for svar på forhond

  2. Fantastisk at Google Streetview nå viser Kiev og 4 andre byer i Ukraina. Fant faktisk en reklame for Norge i en av gatene. Tok et screenshot for å ha det som bevis.
    Lastet det opp her: http://bildr.no/view/1223243

    Har cruiset rundt i gatene i både Kiev og Odessa via GSV og det er artig å se hvordan det ser ut.

Legg igjen en kommentar

