Massandrovskij dvorets

Massandroskij dvorets

I dag var Olia og jeg i Massandroskij dvorets. Det er et av mange palass på Krim. Praktisk talt alle sammen er bygget av Voronsov, en aktiv og uforakammet rik fyrste av Krim. Tsar Aleksander III, han som var før Nikolai II, altså den nest siste tsaren, likte dette palasset godt. Det ligger i Massandra, like ved Jalta.

Mellom Alusjta og Jalta er bussforbindelsene ypperlige. Det går alle slags busser hele tiden. Olia liker godt trolleybuss, siden den er billigst, så vi ender vanligvis opp med å ta en slik. Så får vi begge reise for under en tier. Til gjengjeld går det langsomt, og det er vanligvis trangt om plassen. Nytt av året er forresten at bussene er utstyrt med flatskjerm-TV som viser film. Ganske vanvittig.

I en slik buss tok det oss en liten time, tror jeg, å komme oss til Massandra. Det er siste stoppested før Jalta. Palasset ligger litt oppi fjellsiden, og opp dit må vi gå til fots. Det er langs lite trafikkert bilvei, og tar ca 10 minutter. Langs veien ligger kiosker med forfriskninger.

Olia og jeg var ved dette palasset første gang vi ferierte på Krim, men ikke den andre. Vi har altså ikke vært der siden vi fikk speilreflekskamera. Dermed ble det fotografering. Veldig mye fotografering. Det var akkurat som om vi hadde reist dit bare for å fotografere.

Etter å ha fotografert hver krik og krok av palassets hage, gjerne med meg poserende sentralt i bildet, slappet vi av med en øl i palassets vakre kafé. Kafeen er forresten ikke noe å skryte av, det et utsikten som er fantastisk.

Siden jeg var inne i palasset forrige gang, trengte jeg ikke betale meg inn en gang til. Og Olia bryr seg ikke. Derfor ruslet vi nedover mot sjøen, vel vitende at vi ville ende opp i Jalta. Vi satte oss på en trolleybuss for å komme oss dit.

Nede i Jalta er det mye liv, og god stemning. Men sjøen er grapset og ekkel. Jeg tok likevel noen stup fra moloen, mens Olia liker seg best i skyggen. Artig så vi også cruise-skipet Aida ligge til kai, det skipet husker vi godt fra da vi bodde i Bergen. Vi så det stadig ligge til kai der også. Det er akkurat som skipet forfølger oss, eller vi det.

Opprinnelig var planen – i hvert fall min plan – at vi skulle se liudin pauk, eller Edderkoppen, som han het på norsk, på kino. Det er noe eget med amerikanske actionfilmer dubbet til russisk, i russisk setting på russisk kino, slik liker jeg dem best, eller i det hele tatt. Men mer eller mindre bevisst fra Olias side, ble det til at vi aldri fant kinoen i tide, og i stedet reiste hjem.

20120711-124631.jpg

20120711-124703.jpg

20120711-124803.jpg

20120711-124727.jpg

20120711-124852.jpg

3 comments on “Massandrovskij dvorets

  1. Flott bilder. Gleder meg til neste års ferie for da har jeg lyst til Ukraina. Dette året blir det ikke.

  2. mini cruises sier:

    Hi! Would you mind if I share your blog with my zynga
    group? There’s a lot of folks that I think would really appreciate your content. Please let me know. Thank you

Legg igjen en kommentar

