Santa Barbara

Santa barbara
10. Juli, 2012

Opprinnelig var planen at vi skulle til Gurzuf i dag. Det ville være neste på listen i mønsteret etter hver dag å reise til stedet nærmere og nærmere Alusjta fra Jalta, altså begynne lengst unna, i Massandra, og så ta det derfra. Gurzuf ville være neste på listen. Men Olia endret planene. I dag skulle vi til Santa Barbara.

Santa Barbara er favorittstedet vårt, særlig mitt. Det er det eneste stedet mellom Alusjta og Jalta det er skikkelige klipper å stupe fra. Det er også noen små øyer å svømme ut til. Også på dem er det mange fine stupeplasser, og vannet der ute er klarere, så man kan se fisker og i det hele tatt gjennom vannet.

Fra Alusjta går busser til Santa Barbara, eller til Utjos like ved. De koster 10-12 griven, og går hele tiden. Men Olia insisterer på å gjøre det økonomisk. Vi tar trolleybuss langs hovedveien, og spaserer ned til Santa Barbara. Det er 4-5 km, og tar godt over timen. I stekende solskinn, og med aggressive biler i begge retninger. Jeg tror det bare er Olia og jeg i hele verden som velger å gjøre det slik. Jeg har i hvert fall aldri sett noen andre spasere her.

Men for Olia er dette et barndomsminne og en del av oppdragelsen, og jeg har aldri vært redd for å bevege meg til fots. Vi går,

Olia har langt fra vendt seg til den sterke solen her nede. Hennes hud er vant med vår i Kiev, før sommer på Krim. Det er noe ganske annet enn vår i Sandnes, og sommer på Krim. Mange stiller betimelige spørsmål om det i det hele tatt var våt i år, noen husker noen varme dager i mars, og det var i hvert fall en dag med finvær i påsken. Det har ikke vært nok for Olia.

Så hun holder seg i skyggen. Jeg er imidlertid et ekte jærmenneske, som ved minste antydning til sol kaster klærne og leser avisen på terrassen. Jeg har underlag, som far også alltid det. Derfor bader jeg konstant, og tilbringer deg meste av tiden ute på en av øyene. Jeg svømmer bare innom Olia i skyggen av og til, for å sjekke at alt er ok.

Det er det vanligvis. Olia har kjøpt damemagasin med syoppskrifter, og lese lidenskapelig. Når jeg svømmer innom, har hun alltid noe konkret på gang. Hun vil kjøpe mat til oss, eller hun vil ta seg en svømmetur selv.

Olia vil økonomisere med maten også. Men her setter jeg grensen. Jeg vil spise i hvert fall ett av måltidene på Korona, den beste restauranten på Krim, etter min erfaring. Det hører også med at vi spiser der, vi gjør det hver gang.

Bildet er fra restauranten. Olia har bestilt en suppe som serveres kald, jeg den lokale fisken, Sudak. Tradisjonen tro har vi søtlig krimsk vin til.

Også i dag var det ønske om Edderkoppen på russisk. Utjos har i det hele tatt en kinosal russisk over alle grenser. For en symbolsk sum kan man her se film, eller teater, eller hva det nå er som blir vist. Og det er ingen synlige restriksjoner på hva man har lov å ta med seg inn.

I dag var det imidlertid ikke liudima pauk som gikk, men katten med syvmilsstøvlene. Det et ikke så interessant. Derfor reiste vi hjem.

20120710-173825.jpg

One comment on “Santa Barbara

  1. Angående prisnivået:
    Kan du posten en liten liste over priser i Norge og Ukraina
    på dagligdagse ting som en liter bensin, en liter melk og slik ?
    Det er interessant å se prisforskjellen.

Legg igjen en kommentar

