Olia har reist til Kiev

I natt overnattet jeg hos mor. Klokken 0630 kjørte jeg derfra, for å hente Olia på Ganddal stasjon kl 0700. Derfra bar det rett til flyplassen. Flyet gikk klokken 0810. Mitt eget arbeid begynte klokken 0800. Mor tok sykkelen, så vi kunne låne bilen. Det var et strev og en kabal for å få det til å gå opp. Men Olia kom seg av gårde, og vi kom oss alle som skulle på jobb. Nå skal Olia bo hos sin mor noen dager, jeg hos min.

Det ble en strabasiøs flytur, vet jeg. Olia presser alltid grensene for hvor mye bagasje det er mulig å ta med uten å betale ekstra, og hvordan hun skal pakke den. Vi stoppet til og med på vei til flyplassen for å pakke om, jeg var så engstelig for at det denne gangen ikke ville passere. Olia gjorde noen halvhjertede forsøk på å pakke om, men tok til slutt bagasjen med seg seg som hun ville – og kom gjennom kontrollen uten problemer. Problemene kom på Gardermoen, med forsinkelser. Hun var også litt engstelig for at hun hadde glemt å rive av kvitteringen for bagasjen, men det er sånn hun ikke liker at jeg skriver på internett. Så det får dere forholde dere til akkurat som om jeg ikke har skrevet det.

Nettopp kom det melding fra henne at hun var kommet trygt frem. Det er klart hun vil snakke med familien sin, nå. Hun har et nesten fysisk behov for å få reise hjem til Kiev noenlunde regelmessig. Jeg tenkte på det i dag, det er ikke helt annerledes enn det var årene jeg bodde i Bergen. Jul, påske og sommer måtte jeg hjem, alle årene. Selv fra nabofylket Hordaland savnet jeg hjemstedet mitt, Rogaland. Vi må nok planlegge livene våre, hun og jeg, så hun får reise jevnlig hjem. Helst vil jeg også være med, selvsagt. Særlig nå som høsten kommer med sitt enda tidligere mørke, nå som klokkene er stilt. Jeg skulle gitt mye for et liv der jeg kunne reise bort herfra og tilbake igjen når det passet meg, men ikke så mye som det koster. Jeg må være hjemme og arbeide. Det hjelper jo en del at jeg kan gjøre det med mors hus som base, med den kvalitet i mat og omsorg det innebærer.

Nå som Olia søker norsk statsborgerskap blir antagelig passet hennes inndratt. Det betyr at det neppe blir aktuelt å reise til Ukraina i juleferien. Neste sjanse blir derfor vinterferien i slutten av februar.

Legg igjen en kommentar

