52 ganger rundt Frøylandsvannet

Det var merkelig som denne posten ikke ville lykkes meg. Jeg prøver her for tredje gang. På dagen 24. januar, nesten en måned etter posten ble åpnet.

Jeg løp altså 52 ganger rundt Frøylandsvannet dette året, 2012. Hver runde var mellom 16 og 18 kilometer, vanligvis. Jeg hadde tre standardrunder, av litt varierende lengde. Den korteste gikk langs grustien i vest, så over Tangen og markene der for å kappe av litt på bilveien mellom Bryne og Njåskogen, og så langs Kvernelandsveien til man kommer til grusstien igjen ved crossbanen på Orstad. Jeg hadde også en runde som gikk langs bilveien hele tiden på østsiden og sørsiden. Det var den kjedeligste, men det var av og til den mest lettvinte, særlig når det var hester og dyr på markene. Den lengste løypa fulgte tett inntil vannet gjennom Njåskogen. Den tar inn i skogen ved TKS Heis Kverneland, der nederst i Kvednalandsbakken, og så går det langs noen fine gårdsveier der, til jeg kommer til selve skogen og løper gjennom den. Denne løypen – som er den kjekkeste – pleier å være omtrent cirka 18 kilometer.

Langs den lengste løypa har det hendt mye artig. Jeg er stukket av veps, jeg har fått støt i strømgjerde, jeg har vasset i Frøylandsvannet og annet vann og myr, og jeg har blitt jaget og skremt av hester og kyr, og kravlet over mange forskjellige gjerder, løpt i høyt gress, løpt i steinrøys, gjort noen mesterhopp, stått og lurt litt, hatt noen runder på toalettet, i det hele tatt. Det har vært en opplevelse.

Og jeg har løpt i all slags vær. Jeg satte meg nå en gang målet å løpe 52 ganger.

*

Hvert år de siste årene har vi hatt en liten, uhøytidlig familiekonkurranse med spørsmål om hvordan det vil gå med oss i året som kommer. Et av spørsmålene var hvor mange ganger vi alle sammenlagt kom til å løpe rundt Frøylandsvannet, mor og søstrene mine var ganske ivrige på det da spørsmålene ble laget. Jeg klinket til med svaralternativene 0 – 49, 50 – 99 eller 100 og høyere. Det er pysete å svare annet enn det meste.

Dermed var det bare å bidra med mitt. Jeg tenkte å springe en gang i uken, men det tok veldig lang tid før jeg kom i gang med det. I januar løp jeg ingenting, heller ikke i februar, og knapt nok i mars. Hele juli var jeg i utlandet, og i juni ødela jeg føttene lite grann, da jeg løp en altfor lang runde. Sånn som i dag. Det ble med den ene løpeturen i juni.

I august løp jeg heller ikke mye, så det var i de fire høstmånedene det måtte gjøres. Særlig november og desember ble krevende. Vi har jo ikke akkurat hatt løpevær, den siste tiden. Vi Rogalendinger tåler det meste av vind og regn, litt snø og is går også greit, så lenge det raskt smelter, som det vanligvis gjør.

Men ikke i år. Derfor var jeg i dag i den situasjonen at jeg måtte løpe to runder, skulle det bli noe med de 52 løpeturene mine.

*
Første utkast:

Nå ligger jeg på sofaen. Støl. To runder løp jeg rundt Frøylandsvannet i dag. Det er drøye 16 km å komme seg rundt en gang. Det pleier å gå fint. To runder var drøyt. Men nå er det gjort, og jeg har med det løpt 52 ganger rundt dette vannet.

Mer kommer…

Legg igjen en kommentar

