Et snødekt Kiev uten strøm

Strømmen er gått, så jeg sitter i mørket og skriver. Det er heller ikke noe håp om å få lastet innlegget opp, før strømmen er tilbake. Klokken er 2324 her i Kiev. Utenfor er gater og nakne trær dekket av snø, mye av den falt i dag, og fortsatt kan jeg høre det drypper. Trafikken fra den alltid trafikkerte firefeltsveien Lesu Ukrainks er også med og setter stemningen. Det har vært en veldig bra start på vinterferien for meg og Olia.

Olia finner straks sin rette plass når hun er sammen med familien. Her skjønner alle hennes måte å snakke på og å tenke på, her er hun «Tante Olia fra Norge», her er hun datter og lillesøster, her er hun roller hun elsker å spille. Hun har ikke sovet mye første 24 timene. Hun har vært full i farten, snakket og ledd, og gitt bort alle gavene hun hadde med seg. Hvor mange det var, illustreres best ved at hun selv sa den siste bagen nok var en overdrivelse.

Jeg er eneste mann på denne siden av slekten, og blir behandlet som en fyrste av den russiske sorten. De er alle sammen svært opptatt av at jeg spiser godt, at jeg ser bra ut, men nok er litt tynn, og må spise mer. De fleste måltidene består av flere retter, og det meste av maten er alltid til meg. Her i Ukraina er det skikk at vertinnen ikke alltid spiser med gjestene, eller gjesten, når det er meg. Ofte er det slik at moren lager maten, Olia spiser litt og hjelper til, mens jeg blir bare servert, og spiser enormt.

Der er strømmen tilbake. Da kan jeg poste innlegget mens jeg ennå har sjansen til det. Jeg planlegger daglige oppdateringer nå i ferien.

20130209-233902.jpg

Legg igjen en kommentar

