Reisen hjem

Jeg kommer til å havne litt på etterskudd nå. Her venter en post om siste dag i Kiev, avskjedslunsjen og flyreisen hjem. Ved siden av hjemreisen var min søsters første fødsel det som opptok oss denne dagen.

Som vanlig var det ingenting å utsette på avskejdsmåltidet. Jeg fotograferte det, men da var det cirka bare halvparten av det som stod fremme. Ved siden av kyllingkjøttkaker og laksekarbonader og potetpannekaker – Draniki (tror jeg det het, men jeg sa det feil hver gang der nede) -, var det en stor tallerken kyllingsuppe og flere store tallerkener «gretsjiki», som jeg verket vet hvordan jeg skal beskrive eller forklare på norsk. Det ligner litt på ris i konsostensen, men er langt fra ris. I tillegg var brød og russiske grønnsaker og diverse snacks. Til å drikke var vin og vodka og polsk bailys (Chocionella, tror jeg det het, cirka) og øl. Da blir du fin.

Flyet gikk nokså sent på dagen, 1940, så vi hadde god tid til å være i Kiev og gjøre ting også siste dagen. For en gangs skyld var heller ikke pakkingen noe problem. Det var imidlertid bagasjen, som jeg skal komme tilbake til.

Klokken litt før seks hadde vi vår russiske stunds stillhet på bagasjen, før vi forlot leiligheten i Petsjersk og reiste med vår faste sjåfør, Andrej, ut til Borispol, flyplassen i Kiev.

Der fulgte han oss helt inn på flyplassen, som ikke er til å kjenne igjen etter fotball EM i fjor. For første gang var det også et spørsmål hvilken terminal vi skulle til. At han fulgte oss, var flaks, for denne gangen ble det for en gangs skyld også når Olia var med tull med bagasjen. Den var for tung. Men Olia var kjapt oppe på rullebåndet, og hentet ut et par ting, sånn at kofferten ble lettere. Det som var flytende, gav hun til Andrej. Annet la hun i håndbagasjen.

Kjeltringene i skranken ville ha oss til å ta bort mer enn nødvendig. Første koffert veide 13 kg, andre 29, og vi hadde betalt for 45 kilo. Jeg gjorde oppmerksom på det, og Olia la en flaske tilbake igjen. Fremdeles reiste vi selvfølgelig med mindre enn vi hadde betalt for. Til gjengjeld var håndbagasjen mye mer.

På flyplassen la jeg merke til en høy, blond, ung dame med en diger pokal. Hun var helt alene, og drev og sendte tekstmeldinger eller gjorde noe annet på en svær telefon. Den digre pokalen virket ganske brysom, der på flyplassen. Det var sikkert kjekt å vinne den, men å ha den til noe etterpå virket nesten litt tåpelig. Frakte noe så stort hjem, for å ha det hvor? Om det var en pyntegjenstand å kjøpe i butikken, burde ingen kjøpt den. Hun skulle med samme fly.

Flyturen gikk med mellomlanding i Riga, som alltid med AirBaltic. Vi hadde en time på oss mellom flyene. Da vi reiste ned trengte vi ikke en ekstra sikkerhetskontroll, selv om vi reiste ut av EU. Dessverre var den ikke tatt bort når vi reiste inn igjen. Det føles ganske unødvendig å sjekke akkurat den samme bagasjen en gang til.

Damen med pokalen var der også. Hun stod i køen med den digre pokalen sin, og holdt på med telefonen. Det så ut til å være noe Facebook, en slags chat. Jeg lurte på hva slags sport hun drev, og hvilket land hun kom fra. Jeg spurte Olia om dette, men da ble hun straks sjalu. Hun hadde vel også vunnet pokaler.

Hun kom ved siden av oss i passkontrollen også. Pokalen rakk fra hoften til hodet. Man kan trygt si hun skilte seg ut. Da hun vant den, var hun sikkert glad for all oppmerksomheten hun fikk med det. Her på flyplassen, ønsket hun slett ingen oppmerksomhet, og stod nedgravd i telefonen.

Det siste vi så til henne var i kø for fly til Tallinn. Det burde vi gjettet. Hun var fra Estonia.

Olia og jeg skulle selvsagt til Sola, Stavanger. Jeg bar håndbagasjen hennes, og spøkte med at den ikke var tung, og veide 8 kg som den skulle. På vei inn i flyet reagerte de på den. Jeg fikk ikke ta den med.

Hm. Heldigvis hadde vi allerede betalt for tre bagasjer, og vi hadde bare tatt med oss to. Vi fikk sende denne gratis. Jeg fortet meg inn i flyet før det ble snakk om å veie den.

Jeg ble svett av alt dette bagasjestyret, men Olia tok det med stor ro.

This entry was posted in Ukraina.

2 comments on “Reisen hjem

  1. Ser at Norwegian flyr direkte til Kiev nå.
    Noen tanker om dette ?
    Er dette en OK rute ?
    http://www.norwegian.no/fly/lavpris/OsloGardermoen-Kiev

    • esalen sier:

      Dette er den ruten vi foretrekker å ta. Store og gode fly, og ikke noe tull. Jeg liker også AirBaltic, mens Olia er mer skeptisk til dem, siden de av og til setter inn småfly og propellfly på deler av ruten. AirBaltic har også litt flere irritasjonsmoment som følge av at de er et lavprisselskap, slik Norwegian også er.

Legg igjen en kommentar

