Årsdebut på Pervak

Pervak er kanskje Kievs beste restaurant, når man tar alt i betraktning, og jeg er målgruppen. Her koster ølet 20 griven, 3-retters «bizniz-lunsj» går for 55, de spanderer brød og noe godt å smøre på, og er man alene kan man se på gamle stumfilmer med Chaplin, eller bruke gratis Wi-Fi uten passord.

Jeg har likt denne restauranten siden første gang jeg var der, og jeg har vært der omtrent hver gang jeg har vært Kiev. Om jeg har noe stamsted, er dette.

I vinterferien var vi der imidlertid ikke. Da spiste vi lunsj hjemme hver dag, utenom en, da vi gikk til en annen god og billig persisk restaurant. Så det blir årets første besøk hit, dette.

Det gleder meg å se at omtrent alt er som før. Det var noen varseltegn under fotball-EM. Da var det ingen businesslunsj, og heller ikke noe brød. Tidligere var det fast man fikk noe salt snacks når man kjøpte øl, i alle fall når man kjøpte to. Ikke nå.

Men det er likevel koselig å være her. Olia er oppe i Petrovka, det fantastiske bokmarkedet, for å ordne med en datadisk hun har kjøpt. Jeg er ute på egenhånd. Planen er å kose meg med øl og mat og Chaplin her, før jeg til fots tar hele runden opp Kresjtsjatik, ned mot Kontraktova Plosjad, så snu og gå langs elven Dnjepr til metrobroen, krysse den, og tusle ned til treningsanlegget i Hydropark. Der får jeg trent styrke lenge og godt og kult, og også badet litt i den ikke like kule elven (den er motbydelig skitten). Så går jeg hjem igjen over høyden. Til sammen vil det bli en spasertur på godt to timer, og ikke så verst trening bare det.

Og så vil jeg ha appetitten skjerpet ting en tung middag det garantert vil bli. Alt er godt hos oss i Kiev.

image

This entry was posted in Ukraina.

4 comments on “Årsdebut på Pervak

  1. Dag Chr. Halvorsen sier:

    Takker for tipset om Pervak. Skal omsider få surret meg til Kiev om en 14 dagers tid.

    • esalen sier:

      Stilig. Du kan begynne å glede deg. Kiev er omtrent like russisk som de russiske byene, og har tilsvarende like mye å se på. Jeg vil anbefale å bruke mye tid på å spasere på høydene ved Lavra, der de har krigsminnesmerket og krigsmuseet i ene enden, og du egentlig kan spasere helt ned til nordsiden av hovedgaten Kresjtsjatik. Det er en lang tur, men hele tiden med en nydelig utsikt, og Russlands karakteristiske blanding av vakre og falleferdige bygninger, om en annen. Både krigsmuseet og Lavra er verd en titt, vel verd.

      Om du kommer innen 14. Juli kan vi treffes. Det er datoen vi reiser til Krim. Det hadde vært veldig kjekt å tatt noen øl, og mimres gamle, gode dager.

      • Dag Chr. Halvorsen sier:

        Høres interessant ut, skal bo i leilighet på Kresjtsjatik. Kommer paradoksalt nok til Kiev den 14, med nattoget «Kiev Express» fra Warszawa. Skulle egentlig ha vært i Kiev i fjor, men så innstilte Norwegian flyet avreisedagen, så da ble det Berlin atter en gang. Blir i Kiev en knapp uke, men så går ferden videre til Volga, Toljatti og datsja og et par uker der.

      • esalen sier:

        Kult. Da blir det tog videre inn i Russland også, antar jeg. Den veien har jeg aldri reist, østover i Ukraina. Warszawa har også et meget bra krigsmuseum fra andre verdenskrig, kanskje det beste jeg har vært i, og jeg oppsøker dem alltid. Vi reiser til Krim med nattoget den dagen, det går klokken 2300, så skal vi ha mulighet til å treffes, må det bli om ettermiddagen. Det hadde vært artig, men det kan bli litt stress. Vi får se det an. Olia og familien har også slekt fra New York på besøk, de reiser den dagen.

Legg igjen en kommentar

