Honningkjøp på basar

I dag skulle jeg kjøpe honning på basar. Det skjedde veldig brått, jeg var på vei hjem, og så de solgte honning der. Olias fetter, Dennis, hadde en dag honning, og jeg liker jo den ukrainske honningen veldig, veldig godt. Så nå ville jeg også kjøpe.

Om det er basar eller torg det skal kalles, vil ikke jeg uttale meg om. Det er gamle koner som står og selger varer fra kjøkkenhagen. De fleste har bare noen få, utvalgte produkter, og selv om disse torgkonene er en sterk tradisjon i russiske land, så møter de etter hvert konkurranse fra stormagasin og butikkjeder. Så veldig lønnsomt å stå og selge kan det umulig være, så billig det er, og så lite de får solgt.

Jeg kjøper derfor med glede. Jeg gikk bort, og det virket til å være en slags misforståelse av noe, for hun brukte ordet djevusjka, som betyr jente. Etterpå kunne det på meg høres ut som hun leende forsøkte å forklare hvorfor hun brukte ordet djevusjka, når jeg kom, men det hadde ingen virkning, for jeg forstod lite av det hun sa.

Jeg spurte hvor mye den kostet. 35 griven, eller hryvnaer, som er den korrekte skrivemåten. Det er ingenting, omtrent 30 kroner. Da Dennis kjøpte honning, sa han den var fra Poltava. Jeg tenkte derfor dette var noe å spørre om, hvor honningen var fra. Så jeg spurte om det, ot kuda etot mjod, hvor er denne honningen fra?

Hun svarte et eller annet. Men det hjalp ikke meg. Jeg visste ikke hvor dette var. Så jeg sa det, ja ne znaio eto mesta, jeg kjenner ikke dette stedet. Og hun forklarte hvor det var, eller så var det noe annet hun forklarte. Jeg skjønte lite.

Mens hun stod der og forklarte, tenkte jeg at alt dette har jo ingenting å si, jeg kommer til å kjøpe denne honningen uansett. Og det gjorde jeg.

Legg igjen en kommentar

