Ikke til Krim ennå

I dag, temmelig nøyaktig om 45 minutter, var planen at Olia og jeg skulle reise til Krim. Men vi har byttet bort billettene. Turen til Krim blir senere, om den overhodet blir noe av. Foreløpig har vi det veldig godt i Kiev.

Å bytte togbillett er lett her i Ukraina. Det er en egen luke eller et eget kontor på togstasjonene (de mindre har nok ikke noe sånt kontor, men få som leser blogg på norsk, vil finne på å prøve å bytte togbilletter på en mindre stasjon i Ukraina, det er for øvrig bare å gjøre det i billettluken, da, eventuelt). I Kiev har de et eget bygg som en slags reservestasjon, i nærheten av hovedstasjonen, for å avlaste køene der. Innfødte og kjennere går alltid dit.

Olia og jeg gikk dit. Først kjøpte Olia billettene der. Så gikk hun og byttet bort sin billett. Deretter gikk jeg og byttet bort min. Jeg kan da ikke reise til Krim uten henne, som det en stund var forslag om.

På denne reservestasjonen var det å stå i riktig kø til det var min tur, stikke billettene inn i luken, si jeg kommer ikke til å reise, og få penger igjen etter en viss prosentsats. Jeg tror vi tapte til sammen en hundrelapp, på dette stuntet som ikke ble noe av.

Olia har vært litt dårlig, men er nå i sin fineste form, travelt opptatt med å sy gardiner og planlegge fremtiden vår. Hun er bare litt forkjølet. Denne forkjølelsen gjør at moren ikke vil ha Olia reisende til Krim. Det er også høysesong med dyre togbilletter. Om dyre togbilletter her ikke er egnet til å skremme en nordmann, vi bør alltid tie stille når det er snakk om dyr kollektivtrafikk, så har vi det så fint i Kiev, at det er ikke noe å stresse til Krim etter. Det vil jo bare bli en gjentakelse av siste års ferier uansett. En hyggelig gjentakelse av en hyggelig ferie, riktignok, men det er ikke sånn at vi føler vi har noe uopplevd på Krim.

I dag hadde vi en skikkelig slaraffensøndag. Jeg leser tappert Tsjekhov, eller skriver på et eller annet, som oftest sittende på balkongen, når Olia ikke krever min oppmerksomhet. Hun har sydd gardiner, sittet og pratet, og gjort ting som for henne er avslappende og kjekt. Frokost, lunsj og middag har vi fått servert av moren. Alltid overdådig, og alltid med øl eller vin eller hundre gram vodka, som de kaller det.

Det var også noe å feire. Det skal ikke så mye til. Tanya har hatt noen dager fri fra jobb, i forbindelse med at Dennis var her. Det var ferien hennes. I morgen begynner arbeidet igjen. Da var det nødvendig med sjampanskoje i dag. Så det drakk vi til middag. Og skålte for hverandre og for gode dager i Kiev.

Legg igjen en kommentar

