Med gamle kolleger på Pervak

Tilfeldigheter gjorde at vi kunne møtes. En gjeng gamle kolleger fra Bergen pleier nokså regelmessig å reise på tur sammen til forskjellige europeiske byer. I år reiste de til Kiev.

Midt i juli pleier ikke Olia og jeg å være i Kiev. Da har vi reist til Krim. Men akkurat i år, så ventet vi til 14. juli med avreisen, og reiste ikke engang da, men vekslet inn billettene.

Dermed ble det mulig å ha et lite møte med disse kollegene fra arbeidsplassen jeg forlot da jeg flyttet fra Bergen i 2011. Det var ikke som de utallige og gudsjammerlige møtene vi var tvunget til å ha i arbeidstiden. Dette var skikkelig.

Hvem kunne tro vi skulle møtes igjen i Kiev? Tilfeldigheter – styrte og vilkårlige – gir livet mange sånne små, behagelige overraskelser.

Jeg er kjentmann i Kiev. Pervak er stedet. God mat, rikelig øl. Hvem forlanger mer i godt selskap?

Vi skulle møtes klokken fem. Jeg er gift mann nå. Derfor slipper jeg ikke alltid enkelt ut når jeg skal noe sted. Jeg må gjennom kvalitetskontrollen til Olia. – Den skjorten er ikke strøket, sier hun. – Den kan du ikke ha. Og så går det litt tid å velge en ny, og så har jeg visst tatt på beltet feil, og så blir jeg litt forsinket.

Men vi tok godt igjen de tapte minuttene med intensivt snakk og skikkelig vikingdrikking. Det var nyheter om arbeidsplassen, nytt fra meg i Rogaland, mimring og minner, utveksling av erfaringer, latter og drøs. Den ene har som jeg russisk kone, og kjenner godt igjen mange av historiene til Olia og meg.

Så var det slutt, og på tide å gå hjem. Jeg var så full at jeg har problemer med hukommelsen herfra. Et sikkert tegn på at vi har gjort en god innsats. Det ble fortalt mange gode historier, mye morsomt, mye interessant. Det er klistret i hjernen, og vil ikke bli glemt. Men ut på nettet skal det ikke. Det blir mellom oss som var der, og de vi selv velger å fortelle det til.

Legg igjen en kommentar

