Ekornet er ingen idiot (heller ikke leppen)

Hver morgen her nede i Kiev leser jeg en liten novelletekst av Tsjekhov på balkongen. I dag var turen kommet til den som på norsk heter «Glemsel», på russisk Забыл, noe som på russisk er perfektiv fortid av å glemme. «Har glemt», ville vi sagt på norsk. «Ja zabyl», «jeg har glemt». En kvinne må si «ja zabyla», for verbene bøyes også etter kjønn her hos russerne, når verbet er i fortid. Så det er litt av hvert å huske på.

Det gjør også tittelen umulig å oversette. Забыл betyr både «jeg har glemt» og «han har glemt», alt som noen av hannkjønn har glemt i fortid. «Glemsel» er et helt greit kompromiss.

Den lille novellen om glemselen, handler om en forhenværende damevenn og kurtisør, nå falmet og sviktende gammel godseier. Navnet hans, Гауптвахтов, betyr «vaktarrest», så det er jo allerede ganske morsomt. Han er langt fra det han var, han er ferdig, og nå skal denne skrale gamlingen kjøpe noter hos en tysker. Gauptvaktov, som navnet vel må bli på norsk, husker ikke hvilke. Hele novellen er om hvordan han strever med å komme på hva det nå var for noen noter han skulle kjøpe. Men han husker det jo ikke i det hele tatt.

Da hjelper det jo ikke å nynne.

Forleden dag, det er sikkert et par år siden, skal jeg gjette, var det i 2010, da fotograferte Olia og jeg et ekorn i Arboreet, Rogaland, uansett, plutselig sa min kone Olia: белка не дура. «Ekornet er ingen idiot».

Det er et stående uttrykk i Russland.

Vi har hatt mye moro med det. Jeg har sagt til Olia at hun ikke er noe ekorn. Jeg har også kalt henne ekornet mitt, når hun har løst en matematikkoppgave, eller sagt noe smart. Vi har tullet og tøyset. Kanskje er det bare meg det appellerer sånn til, at det kvikke og oppvakte dyret, ekorn, det skal bli brukt i en sånn setning.

Det er nesten bedre før man tenker etter på det. For det er klart, ekornet er på sin måte klokt, når det samler nøtter og kongler for vinteren. Det spiser ikke alt på en gang. Det sparer i tider med overflod, til tider med for lite. Det er ikke dumt, ekornet er ingen idoot, det tenker fremover. Det bør vi også gjøre.

Men jeg liker altså bedre å tenke at det lille røde dyret som piler rundt omkring, nysgjerrig på alt, men tryggest i trærne, det er ingen idiot.

Plutselig stod det i novellen «Zabyl» (har glemt): губа не дура. Leppen er ingen idiot.

Det var da voldsomt.

På ny måtte jeg spørre Olia. Hun kunne fortelle at også dette er et stående uttrykk, «endelig hadde jeg funnet det», sa hun til overmål. Fra nå av kunne hun bruke det.

Forklaringen var at leppen avslørte noe om en persons sinnstilstand, leppen visste alltid hvordan man hadde det. Det var noe slikt. Hun avslørte veldig hvordan sure lepper avslører surhet.

Så sånn er det. Ekornet er ingen idiot. Og det er heller ikke leppen.

For øvrig, for dem som lurer, så var notene den gamle Vaktarresten var ute etter, Ungarsk Rhapsody nr 2, i C-moll, av Franz Liszt.

One comment on “Ekornet er ingen idiot (heller ikke leppen)

  1. esalen sier:

    Som en liten slags ironi til dette, så vi neste dag da vi var ute nettopp et ekorn. Det var jeg, jeg satt i universitetsparken og skulle se på sjakk. Men det var mer interessant å se på duene som kranglet om en brødskalk. Studerer man duer, så ser man at verden slett ikke er så vennlig som man later som den er, av og til. Det er ikke slik at brødskalken deles likt. Og i hvert fall ikke sånn at den svakeste får litt ekstra, så han skal få sjansen å vokse til. Nei, det er den største som vil ha alt, og han hakker de andre i nakken, om de prøver å spise litt. I kaoset når hele dueflokken er ute etter skalken, kommer ikke den største til sin rett. Men etter at skalken har sprettet litt rundt omkring, flokken har blitt litt spredt, noen duer har tenkt at denne lille matbiten er ikke verdt kaoset, og risikoen, når den store har sjansen til det, så hakker han. Min kone Olia var ute og kjøpte tøyer, stoff, hun kom tilbake. Og omtrent i det hun kom, fløy alle duene skremt i hver sin retning, det var liv og røre, noe hoppet opp på benken ved siden av meg – et ekorn! «Ingen idiot», tenkte jeg, det var tydelig. Han gløttet litt med hodet hit og dit, og pilte videre. Jeg etter med kameraet, for å fotografere. Men jeg fikk ingen gode bilder.

    Jeg fikk imidlertid en god opplevelse.

Legg igjen en kommentar

