Dagen før Olia reiser

Det er alltid sånn spesiell stemning dagen før reisedager. I morgen er det Olia som reiser. Flyet går 0810, og mor har som vanlig strukket seg urimelig langt for at vi skal få låne bilen og Olia skal komme seg greit til flyplassen. Det er veldig fint for oss, pøsregn som det er meldt, og tunge kofferter som Olia alltid har. Det er kronglete å komme seg med offentlig transport til flyplassen her i området, det er ikke bare å stige på en flybuss. Så det kommer godt med.

Det blir likevel travelt. Jeg flytter inn til mor de siste dagene før jeg også reiser, så det er strengt tatt to som skal pakke. Og jeg pakker jo helt håpløst. Det er sikkert lurt at jeg reiser hjemom en av dagene, ser over tingene, og tar med meg resten. Om ikke annet, så kan det være lurt å sjekke posten.

I Kiev er det nå store demonstrasjoner. Det har vært det i ukevis, men ingen så store som denne dagen her. 200 000 rapporterer BBC. Som jeg har skrevet før, så er Olia for en sjelden gangs skyld på regjeringens side denne gangen. Hun ble veldig glad da Janukovitsj og hans styre nektet å underskrive avtalen med EU. Siden har verken hun eller familien hennes vært så veldig opptatt av den. Når de snakker på Skype, snakker de om andre ting. Interessen er mye større hos meg. Jeg ønsker at demonstrasjonene skal fortsette til også jeg kommer ned, slik at jeg kan få sett på dem. Det vil være første gang jeg er vitne til en massemønstring.

Men det er ennå et stykke frem, og veldig, veldig mye jeg har å gjøre her i Norge først. Så det vil bli en travel avslutning på arbeidsåret. Jeg er motivert til å ta fatt, få det ut av verden. Så vil jeg reise ned til Olia i Kiev, og ha en fredelig jul der nede. Med demonstrasjoner i gatene og en annen verden enn den jeg har her.

 

One comment on “Dagen før Olia reiser

  1. JJ sier:

    Interessant innlegg. Har ukrainsk kone selv og der er oppfatningen av situasjonen i Ukraina den samme som hos din kone og hennes familie.

Legg igjen en kommentar

