Gangsperr

I dag har det vært hviledag. Tvungen. I går tok jeg også en løpetur ut til treningsanlegget i Hydropark, men det var ikke mye styrke å hemte fra armene mine. Etter å ha prøvd lettere og lettere velter, fant jeg ut at det var ikke vektene som var vanskelige å løfte, det var armene. Så løp jeg hjem.

Det var første juledag. Her må jeg ha med noe jeg ikke har skrevet så nøye før i år. Det er jul nå i vår kalender, den katolske og protestantiske, som følger den gregorianske. Den russisk ortodokse kirke vil ikke ha en slik nymotens kalender, bare fordi den er riktig, de følger den gamle julianske. På grunn av det er de 13 dager på etterskudd, og får altså jul 6 januar. De får altså ikke jul samtidig med at solen snur. Så disse juledagene som er så tradisjonsbetonte og hellige hjemme i Norge, er ingenting her nede. De er utsatt.

På toppen feirer russere og ukrainere flest ikke jul – men nyttår.

Nok om det, dette skulle altså handle om gangsperr. Det er kjekt å få utnyttet et flott anlegg som det i Hydropark, når det først er her, men som vanlig blir jeg litt for ivrig. Jeg vil øyeblikkelig ta igjen alt jeg ikke har fått trent i høst, og det sier kroppen simpelthen nei til. Det må bygge seg salte opp.

Og i dag var det ikke snakk, om viljen var aldri så mye på plass. Olia og jeg skulle løpe sammen til Hydropark, hun også ville trene litt. Men hun var ikke vanskelig å be, om vi heller skulle ta en tur ned til sentrum heller.

Jeg var så stiv i armene at hun måtte hjelpe meg med jakken. Alt var egentlig vondt. Men det var en varm og fin solskinnsdag. Trafikken var så stor og vond at det gikk raskere å gå ned til sentrum enn å ta en marsjrutka. Vi startet samtidig, og vi kom klart først. Det er de revolusjonære som stenger gater i sentrum som forårsaker problemet. Nå har de skiftet ledere, så det er grunn til å tro at den snart ebber ut i ingenting.

Det samme gjorde dagen vår. Den ebbet ut i ingenting, behagelig ingenting. Olia fikk lurt oss inn i et par butikker, fikk kjøpt litt knapper og sytråd, men vi var snart på vei hjem igjen. Hjemme ventet som alltid suppe, alltid det til lunsj. Og så var det bare å slappe av hjemme, og la dagen ebbe ut i behagelig ingenting. Det er andre juledag hjemme, en helt vanlig dag her. En helt vanlig dag med gangsperr.

This entry was posted in Ukraina.

Legg igjen en kommentar

