Reisen hjem

Flyet gikk 0545 i dag morges, ukrainsk tid. Olia og jeg sov ikke i hele natt. Vi kom oss i seng sånn i tolv-tiden, men var urolige, ville vi rekke å sovne i det hele tatt. Og ville vi våkne av vekkerklokken 0320.

Det med vekkerklokken ble ikke noe problem. Klokken 0300 stod vi opp. Inne på rommet til moren stod TVn på. Det var et program om han guvernøren i Kharkov, han som ble skutt i ryggen på sykkeltur, og svevde mellom liv og død. En merkelig figur, og helt umulig å skjønne motivet til den som skjøt. Det passet ikke inn i noe mønster, som jeg kunne se, i alle fall. Jeg må innrømme at jeg hadde helt glemt ham. Nå satt han der, krøpling, i rullestol, ved sykesengen, intervjuet av en kvinne med bemerkelsesverdig sminke. Det var på ukrainsk, så jeg skjønte ikke noe.

Så ringte taxien, og vi måtte gå. 0345 forlot vi leiligheten i Petsjersk, den vi allerede har så mange minner fra, og begynte på reisen tilbake til Norge.

Nytt på Borispol nå var at de hadde sikkerhetssjekk også for å komme inn på flyplassen. De hadde også kuttet ut de tullete «Ukrainian og European union passports»-køene, altså skille mellom dem og «all other passports». Nå var det ingen skiller. Til gjengjeld var det lange køer. Selv så tidlig på morgenen.

Olia signaliserte sine intensjoner ved å straks gå løs på ingeniøroppgavene da vi satte oss på flyet. Det ble med de minuttene før flyet begynte å rulle, og elektronisk utstyr måtte skrus av, fornuftig nok. Jeg hadde utstyrt meg med verdens aviser, New York times, Financial times og Frankfurter allgemeine, men jeg kom ikke så langt i dem, jeg heller.

Det ble med å fly.

One comment on “Reisen hjem

  1. Thomas sier:

    Velkommen hjem og fortsett med skrivingen.

Legg igjen en kommentar

