Noen nyttige lenker

Bloggen fikk noen ufrivillige hviledager da internett ikke virket hjemme hos oss da vi kom hjem fra ferie. Det betydde at gamle poster ikke ble skrevet ferdig, og nye poster ikke kom til. Det gjorde det også vanskeligere å holde seg oppdatert med begivenhetene, og jeg fikk en del å ta igjen da vi fikk tilgang på internett lørdagen. Jeg tilbakeposter derfor et innlegg jeg har tenkt på lenge, en samling med lenker til artiklene og nettsidene som har mest å si for mitt syn på krisen i Ukraina. Det er kilden til min argumentasjon, og skulle være nyttig lesning.

Human rights watch holder en standard man sjelden skjer i rapporteringen fra konflikten. De er nøytrale, saklige, og kritiserer begge sider med samme, avdempede argumentasjon. For de som har veldig god tid, er det også interessant å følge deres Twitter-konto, mest for å se at særlig ukrainerne ikke har det samme forhold til saklig, avdempet reaksjon. Jeg har selv blitt avfeid med det ene ordet «Bullshit», etter å ha sitert en av deres rapporter. Mange av rapportene til HRW er skrevet av Tanja Lokshina, sjekk hennes historie, og se at dette slett ikke er noe pro-Russland eller pro-Putin, enda hun selv er russer. Likevel er hun utsatt for personangrep over alle grenser. Igjen er det ukrainere som gjør skam på seg selv, mer enn på dem de lar sin vrede gå ut over.

Dispatches: Fleeing Lugansk – den foreløpig siste rapporten som beskriver den humanitære situasjonen i Lugansk.

Disse lenkene vil bli oppdatert etter hvert, men jeg vil først prioritere andre poster viktigere å få ferdig.

Legg igjen en kommentar

