Dagen før møtet mellom Putin og Porsjenko i Minsk

Det er dagen før det avgjørende møtet i Minsk, og det mangler ikke på store begivenheter i Ukraina. Det er et eller annet på gang i Mariupol, kystbyen, og Porosjenko skal ha oppløst parlamentet. Det siste kan ha veldig stor betydning. Kanskje gjør han det for å ha fri rygg til møtet i morgen? Ellers er det litt vanskelig å vite hvorfor han måtte gjøre det akkurat i dag.

Ukraina koker av rykter. Det er en ny russisk hjelpesending på gang. Carl Bildt mener på Twitter at den forrige brakte viktig last ut av Ukaina. Ukrainas hemmelige tjenester, SBU, mener at Russland kjører tanks over grensen, og at ukrainerne skyter dem. En rådgiver til det ukrainske innenriksministeriet poster bilde av Putin og Gollum ved siden av hverandre.

Og så videre, og så videre.

Jeg skal ikke skrive så altfor lang post i dag. Det er kveld, og jeg må legge meg. Det er viktig å huske på at det er krig i Ukraina, med krigens redsler. En blogg fra New York Times har bilder for å illustrere, nydelige og redselsfulle. Alle skulle lese den. Så ville man nok kanskje dempe seg litt, i de klare tankene om hva som skal gjøres, og hvem som har rett og galt. Denne fotografen fotograferer på begge sider, og serverer de menneskelige historiene. Her er mye fryktelig, som krigen er. Det viktigste er å få slutt på den. Det må være det aller viktigste for møtet i morgen.

Forbes har også en artikkel det kunne være nyttig å lese. Det gjelder særlig for Ukraina selv. Og for Carl Bildt, som snakker så varmt om hjelp til Ukraina, som om dette var mulig. Verken Sverige eller andre land i EU er villige til å bla opp noe i nærheten av hva som trengs. De er ikke engang villige til å bla opp for å redde landene som sliter innad i unionen. Selvsagt vil de ikke dekke kostnadene for et vanstyrt, korrupt og krigsherjet Ukraina. Carl Bildt er tøff på Twitter. Han skulle bli konfrontert med sine uttalelser. De fører folk bak lyset.

Ukraina er født til å finne en plass mellom Russland og EU. Det er bare det som kan gi landet den freden og velstanden det så sårt trenger. EU kan bidra med kamp mot korrupsjon, med reformer av rettssystemet og en opprustning av den håpløst ineffektive energiforsyningen. Disse tingene tar ikke Russland så nøye, dessverre. Men Russland kan bidra med finanser og handelsforbindelser. De har pengene, og de er vel de eneste som er ordentlig interessert i varene Ukraina har å selge.

Så i morgen kan Porosjenko velge å kjøre hardt på. Det vil si å fortsette med å gå i full konfrontasjon med Russland. Det betyr krig i det østlige Ukraina, og en sterkt ødeleggende handelskrig. Eller han kan forsøke å få til en eller annen form for minnelig løsning, et eller annet Russland kan gå med på. Kanskje har pessimistene rett i at Russland vil ikke gå med på noen ting, som ikke innebærer full kontroll over Ukrainas fremtid. Da er det ikke lett å se hvordan dette skal kunne gå bra.

Helgen har vært fryktelig, dagen i dag underlig. Jeg er moderat optimist for morgendagen, og tror egentlig det er nokså sterk vilje mellom partene for å komme frem til noe. Som jeg har skrevet mange ganger, så er situasjonen som er nå så opplagt destruktiv, at man vel egentlig ikke har noe valg. Man må ut av det. Det er håpet. Jeg tror man nå er godt klar over hva som står på spill.

4 comments on “Dagen før møtet mellom Putin og Porsjenko i Minsk

  1. Erland sier:

    Det er Russland og Putin som må ha det største anvaret for hva som skjer i øst-ukraina. De såkalte seperatistene blir matet med våpen fra den siden. Hadde det ikke vært for Russlands involvering hadde dette ikke eskalert på den måten vi ser nå. Jeg forstår ikke at du kan forsvare Russland og Putin. Opprørerne eller seperatistene var en ikke særlig sterk gruppe for et år siden. De fleste russiskspråklige og russiskkulturelle i disse to fylkene hadde ikke noe ønske om å bli en del av Russland. Men det var jo en militant og ekstrem minoritet som hadde kontakt med Nova-russia-bølgen i Russlan. (Det snakkes så mye om det fascistiske i det nasjonalistiske ukraina, men ikke så mye om det fascistiske i Russland). Ut av det du skriver skulle en tro at disse opprørene i øst er et talerør for folket der, at de representerer deres ønsker og håp. Det er jo ikke sant. Det var ikke sant før maidan og det er ikke sant nå heller. Men hvis du er journalist og er i donbass for å lage en reportasje, kan du finne de folkene og de meningene «du vil ha». Meningene blant folk er helt sikkert mer polarisert enn før, men de er like delt. «Vet-ikke-gruppen» er mindre. Folk er hjemsøkt av fattigdom og korrupsjon fra før, og nå kommer en borgerkrig som de ikke forstår vitsen med.

    Klassekampen er en norsk avis som har et skeptisk syn på usa sin politi-rolle i verden, har hatt mange reportasjer fra ukraina. De var de første, tror jeg, som skrev om Høyre Sektor, og resten av den fascistiske delen av Ukraina. Klassekampen har vært kritiske hele tiden, til den «vestlige» versjonen av historien. Jeg har lest det med interesse, akkurat som jeg har lest bloggen din ivrig. Jeg har også med interesse lest Dag Og Tid, som hver lørdag har et bidrag fra Andrey Kurkov, ukrainsk, men russisk-språklig forfatter bosatt i Kiev. Jeg får også en del informasjon fra mine ukrainske venner selvfølgelig.

    Det jeg skulle si var at Klassekampen for et par uker siden hadde er reportasje fra Donbass, der reporteren intervjuet en del mennesker , og alle var frustrert over hele situasjonen – de kallte seperatistne for » dumme», » røvere», osv – mens den nye makta i kiev også fikk gjennomgå. Reportasjen fikk veldig godt fram frustrasjonen. Jeg stoler på denne reporteren, fordi han har vært der lenge og dermed kjenner situasjonen. Han har også hatt reportasjer om det tvilsomme i ukraina. Noen må man stole på.

    Jeg stoler på deg også, og det er derfor jeg syns det bra å lese deg. Alle ærlige synspunkter av engasjerte mennesker er bra.

    Jeg tror at det beste hadde vært om Ukraina hadde blitt delt. Det ER jo delt. Det er to ting som gjør at jeg mener dette, og disse to elementene forterker hverandre; det er at 1. Ukraina er helt på felgen, økonomisk. – og 2. Ukraina er ikke istand til å løse de nasjonale konfliktene.

    Det siste har blitt mer og mer klart for meg, etter alt jeg har lest, og av det mine ukraiske venner forteller. Jeg har kanskje vært litt naiv, men i såfall tar jeg selvkritikk nå. Jeg tror den nasjonalistiske og gjerne «fascistiske» bølgen i ukraina er skummel. Jeg tror at den har vokst etter maidan og det som har skjedd etterpå. Det er en del av polariseringen. Det er også selvfølgelig forsterket av frustrasjonen, korrupsjonen og den generelle fattigdommen. Det finnes en forklaring på alt. Men det er skummelt allikevel.

    Det har også blitt forsterket av Putins metode. Den nye metoden å invadere på. Først Krim, og så Donbass, som er Krim 1.2

    Jeg tenker at det Putin først og fremst ønsker er et svakt men helt ukraina under Russlands kontroll. Det andre alternativet er at russland blir delt. Jeg håper på det siste.

  2. Erland sier:

    Jeg var litt uklar. Jeg vet at du ikke støtter det Putin gjør, jeg skrev litt fort der.

    • esalen sier:

      Takk skal du ha for den! Jeg lurte jo litt på det, jeg hadde jo prøvd å moderere meg, og så kom det likevel frem som om jeg støttet Russland… Nå er det jo en del ting som begynner å bli ganske pinlig, som de der fallskjermsoldatene, som liksom skulle ha havnet på feil side av grensen ved et uhell, og som Putin sammenlignet med de ukrainske soldatene som av ulike årsaker har flyktet eller havnet på russisk side, på grunn av krigen. Den er for drøy. Det er nesten noe bevisst provoserende over det, som om de vil vise «samme hva dere sier og gjør, så gjør vi som vi vil, og lyver om det etterpå». Det er skummelt at det er slik. Jeg mener ikke å støtte det. Jeg mener bare at vi må ta hensyn til det. Det er ikke sikkert vi har maktmidlene til å hindre russerne å ta seg til rette i Ukraina. Og selv om vi hadde hatt dem, så er det ikke sikkert det er verdt det.

      Derfor tenker jeg av og til at det som må skje i Ukraina, må skje. La det bare skje raskt og vondt, i stedet for den lange seigpiningen landet nå er inne i. Nå slutter sommerferien, skolen skal begynne, og snart kommer vinteren med behov for gass og varme. Da vil det bli enda mer ødeleggende enn det allerede er.

      Jeg var for øvrig enig i det meste du skrev i den opprinnelige kommentaren. Jeg skulle svart på den tidligere, om det ikke var for at engasjement rundt lærerstreiken også hadde krevd tid i dag. Det er på et helt annet nivå, selvfølgelig, men for oss i Norge, er dette viktig. Det gjør at jeg heller ikke i dag rekker å skrive en skikkelig post, med oppdateringer om Ukraina.

      Jeg hadde håpet på mer enn hva som kom ut av det i Minsk. En viss fremgang var det, med at Putin og Porosjenko tok hverandre i hånden, og snakket i det hele tatt. Men det er jo ikke så lett, når begge benekter den faktiske situasjonen. Når Putin blankt nekter for at det er russisk mannskap og utstyr involvert, og Kiev snakker og oppfører seg som om det ikke var annet involvert, enn russisk mannskap og utstyr. Man skulle som en start være enige om hva som foregår, at Ukraina har betydelige indre problemer, og at de blir fyrt opp av Russland. Og at ingen av partene ser ut til å vise noen skrupler med å ofre både egne soldater, egne frivillige, og sivilbefolkning i krigsområdene, for å oppnå mål de heller ikke vil helt ut med hva er.

      Det er ganske stygt. Og jeg synes ikke det blir så mye bedre, at også vi i vesten tar så tydelig side, og fordømmer hva Russland gjør, tier om hva Ukraina gjør. Om dette kunne bidra til å løse krisen, så hadde det jo vært noe. Det skumle er at det kan hende det bare gjør tingene verre, og at de varer lenger.

      Et viktig poeng er at de fleste som reiser til Donbass, og snakker med sivilbefolkningen der. De får svar at de ikke støtter noen, de vil bare ha fred. De vil ikke ha Brussel, ikke Kiev, ikke Moskva. De er ganske klare på at ingen snakker deres sak, ingen ser ut til å ville dem vel. Det er jo ikke så vanskelig å være uenig med dem i det, tatt i betraktning hva som skjer, og hva som blir sagt og gjort om det.

Legg igjen en kommentar

