Varmepumpe!

Da vi kjøpte huset av mor fulgte en gammel varmepumpe med på kjøpet. Den var ikke så veldig gammel, 10 år, eller deromring, men den hadde vært mye flyttet på. Sånt liker ikke varmepumper.

Den gamle varmepumpen hørte til Bestemors hus på Kåsen. Jeg husker ennå far snakket om at vi kunne overta den, når hun flyttet på gamlehjem.

Måten det skjedde på, kunne vel ingen helt forutse. Det var det året far døde, 2008. Det skjedde samtidig som huset på Kåsen ble solgt. Mor var helt ute av seg selv da det kom en innstallatør, og plasserte varmepumpen – nede ved gulvet. Merkene er der ennå.

Et par år var pumpen iditoisk plassert som en panelovn, i hoftehøyde, og sendte varmen sin rett i gulvet. Så fikk mor flyttet den opp, det var i de tider det var snakk om å selge huset, mener jeg.

I årene som fulgte rett etter jeg giftet meg med Olia, var det noen uvanlig kalde vintre, som vi husker. Mor løste dette med å ha varmepumpen konstant på fullt, og spe på med oljeovner, varmluftsovner og panel, alt som er, og var.

Olia og jeg kjøpte huset i 2011. Vi hadde en annen tilnærming til oppvarmingsproblem. Vi varmet ikke opp huset, men oss selv. Vi kledde på oss. Vi hadde sjelden over 20 grader vinterstid. Jeg husker jeg pleide å stikke innom til varmepumpen, og fyre den opp, om jeg våknet grytidlig morgen for å gå på do, eller noe. Også vi måtte spe på med ekstra ovner når det dro seg til.

I år har vi altså fått et barn, et vakkert barn. Da er vi nødt til å ha ordentlig varme i huset. Jeg så på mulighet for en splitt, eller en multivarmepumpe, en i kjelleren, og en oppe. Vi hadde hatt råd til det, og for barnet er det beste helt akseptabelt (mens for Olia og meg, så har det beste alltid skarp konkurranse fra det billigste). Og jeg husket mors råd og praksis, om å forskjellige ovner på i kjelleren, så vi kunne få varme opp derfra.

En varmepumpe i kjelleren ville gjøre susen. Jeg forsøkte meg i fjor, men løsningen som ble foreslått var for upraktisk og dum. Vi måtte ha gravd oss inn i et hundebur hos naboen, og hatt varmepumpen innerst i hjørnet i peisestuen. Langt unna korridoren i hovedetasjen, den den egentlig skulle varme opp.

Splitt var ikke noe for oss. Jeg tenkte på det. Den ville bare vært på et par måneder i året. Vi er ikke så ofte i kjelleren, og når vi er der, tenner vi opp i peisen. Det hadde vært deilig å ha hatt billig grunnvarme i det peisen føres opp, men å betale 17-18000 kr for denne billige grunnvarmen..- Det er ikke billig, men dyrt. Vi kan heller la andre ovner gjøre jobben, de gangene det er aktuelt.

Så vi endte opp med en ny varmepumpe, Toshiba, i stuen.

IMG_0374.JPG

Vi hadde en hyggelig arbeidskar her fra Bjerkreim til å montere den, full av historier om varmepumper og livet som montør og som seg selv. Den gamle pumpen vår var ikke verdt metallet den var laget av, i følge ham. Jeg kan jo litt fysisk, men er ingen ekspert på det praktiske ved varmepumper, jeg kan bare forklare hvordan det fungerer, teoretisk. Han mente i alle fall at flere lagere var tømt, at væsken som skal drive maskineriet var det fint lite igjen av, at mye gass var lekket ut under flytting, og at i det hele tatt – de som har hatt med denne pumpen å gjøre, har gjort en dårlig jobb.

Det merktes også betydelig forskjell. Den gamle pumpen ble satt på fullt, uten at det egentlig gjorde noe med temperaturen i huset. Den nye virket straks. Den vil klare å varme hele overetasjen. Vi vil få levelige forhold, for oss, og for barnet.

Dette feiret vi med en god lammestek, fløtegratinerte poteter og fullt tilbehør. Inkludert rødvin. Slik hadde det nok gått uansett, vi hadde nå kjøpt inn denne steken, og måtte spise den. Men med varmepumpe innastallert, virket det desto mer meningsfullt.

One comment on “Varmepumpe!

  1. Karimor sier:

    Få med at han som installerte varmepumpen for meg var en skikkelig kjeltring med en språkbruk som ikke hører hjemme noe sted. Jeg har aldri blitt bannet så mye til under en telefonsamtale! Nå har dere fått en skikkelig varmepumpe og jeg har fått kjenne hvor godt og varmt det er hos dere nå!

Legg igjen en kommentar

