Propagandakrigen – eller når generalene får føre ordet

I dag er det 8. mars, den internasjonale kvinnedagen. Den ble første gang feiret i Russland, på det som for dem var siste dagen i februar, 28. februar, 1913. Norge kom to år etter, i 1915. I dag er Russland det landet i verden som har flest senior kvinnelige businessledere. 40 % av disse er kvinner, i Russland, skyhøyt over verdensgjennomsnittet på 22 %. Sverige, som skal være så likestilt, og er så i mot Russland, for tiden, de har 28 %. Tyskland har 14 %, og ligger nede mot bunnen.

Det er noe å tenke på, når vi ler av russerne og deres tradisjoner med å feire kvinnedagen. Der går ikke damene i tog, og arrangerer politiske møter, der er det damenes dag, og det er forventet at mannen tar med seg hjem en flott gave. Gjerne blomster eller undertøy. Vi rister på hodene over dette i Norge, men tradisjonen med å feire en internasjonal kvinnedag har altså sine røtter i Russland, og det finnes flere kvinnelige businessledere i Russland, enn hos oss.

Med dette vil jeg ikke underslå at Russland er et land med svært tradisjonelle kjønnsrollemønstre. Det er så godt som ingen kvinner i politikken, for eksempel, og den høye representasjonen kvinner i businesslivet, skyldes nok dessverre også at kvinner tar ansvar, mens en god del menn er lite å samle på.

I går skrev jeg litt om den nesten utrolige artikkelen i Der Spiegel, der NATO-general Philip Breedlove skremmer tysk etterretning og tyske politikere med aggressiv krigsretorikk mot Russland, mens deres statsleder, Angela Merkel, går en ytterst vanskelig balansegang for å mekle fred mellom Putin og Porosjenko. Hun trenger ikke USA og NATO å mekle med i tillegg. I dag forsøker Breedlove å rydde opp, gjennom en uttalelse gjengitt i Reuters. Den uttalelsen beroliger ikke meg. Breedlove sier vel egentlig akkurat det samme, han klarer ikke å justere autopiloten, Russland forsøker å forvirre med desinformasjon og propaganda, og at NATO setter sammen informasjon fra 33 medlemsstater og partnere, så det er ikke alltid alt stemmer med informasjonen til hver enkelt.

Det han sier at NATO-ledelsen forbeholder seg retten til å plukke ut informasjonen som til enhver tid passer dem best, og så si det frem som om det var sannhet. I motsetning til Russland, som «forvirrer med desinformasjon og propaganda». Vi husker ikke så veldig godt, her i Vesten, og særlig i USA husker man ingenting, men det var vel en historie om noe masseødeleggelsesvåpen og Irak, en gang for ikke altfor lenge siden, i 2003, og det gjorde at USA gikk til ulovlig angrep på Irak, støttet av en rekke NATO-land og andre land, ført bak lyset av løgnen. Vi vet hvordan det gikk, regimet til Saddam Hussein ble bombet sønder og sammen. USA oppløste hæren og andre institusjoner med for sterke bindinger til det gamle regimet, og så var det vel noe med at de flyttet makten over fra sunnier til shiaer, og å forsyne med våpen, ganske mange milliarder dollar i våpen, og så endte det forsyne meg med at Irak sluttet å fungere som stat, og den vanvittige Islamske stat har fått store områder å kontrollere.

Så kan vi se litt hvordan det har gått andre steder, der amerikansk etterretning og NATO har kunnet plukke informasjon som det passer dem. I Libya er bildet mistenkelig likt det i Irak, statsmakten har sluttet å fungere, den islamske stat kontrollerer store områder. I Afghanistan er det ikke noen Islamsk stat, men en statsmakt som ikke fungerer har de også. Og hva er det egentlig som foregår i Jemen, og hvilken rolle har USA i det? Hva er det egentlig de prøver på i Syria?

Hvis vi hadde en statsmakt og en militærmakt vi kunne stole på, så hadde det jo vært veldig greit når de sa Russland er en stor trussel. For da måtte vi jo tro det. Nå har vi NATO-generaler som skummer gjennom etterretningsrapporter fra 33 land, og plukker ut de som høres mest skremmende ut.

Så har vi Victoria Nuland, viseutenriksministeren, som overalt i Russland er husket som «Mrs. Fuck EU», etter uttalelsen i den lekkede telefonsamtalen med den amerikanske ambassadøren i Ukraina, Fuck EU, nå vet vi at hun mener det. Den uavhengige tidligere presidentkandidaten, Ron Paul, har en nettside han kaller Ron Paul institute for peace and prosperity. Der går han gjennom uttalelsene til Breedlove, som de er gjengitt i Der Spiegel, og sannelig har han litt krutt om Nuland også. Hun var med den amerikanske delegasjonen til sikkerhetskonferansen i München, nettopp den som var den ytterst krevende uken, der Merkel reiste verden rundt for å tvinge frem en våpenhvile, fordi alternativet er virkelig skremmende. Merkel og tyskerne skjønner det, Nuland og amerikanerne skjønner det ikke. Jeg klipper og limer fra Ron Pauls side, dette er uttalelsene til Nuland:

While talking to the Europeans this weekend, you need to make the case that Russia is putting in more and more offensive stuff while we want to help the Ukrainians defend against these systems…

Dette ligner jo mistenkelig mye på det vi har lest i norske medier også i det siste. Har vi ikke fått en følelse av at nå går russerne helt berserk, at de bare pøser inn med våpen, at det er den russiske hæren som er der, at den ukrainske hæren er forsvarsløs, og etter det vil baltikum og det meste av Europa være forsvarsløst. Det er ren, skjær propaganda, og det er fra vår side, fra NATO, og det er propaganda i den hensikt å få USA til å kunne sende våpen til Ukraina, og la ukrainerne kjempe mot det USA og NATO sier er Russland, med amerikanske våpen.

Jeg er skremt og provosert av dette. Skremt av hvor farlig det er, hva man risikerer. Ukraina er fortapt, det er på full fart mot å bli Europas svar på Irak, Libya, Afghanistan, you name it, et land der statsmakten ikke fungerer, der økonomien er i kaos, og der forholdene er lagt til rette for at væpnede grupper kan herje rundt med litt for tunge våpen til at de lar seg kontrollere. På ukrainsk side kjemper noen og tjue væpnede grupper av uklar opprinnelse sammen med regjeringsstyrkene, på opprørernes side er det ikke godt å si hvor mange grupperinger som står sammen. Foreløpig er det nokså klart hvem som er på lag. Det var det til å begynne med i Libya og Syria også.

Jeg er også skremt og provosert over at vestlige medier underslår disse problemene. At de mer eller mindre fungerer som mikrofonstativ for generalene, krigsherrene, kan man kalle dem, for å bruke litt retorikk. Det er skremmende hvor identisk budskapet i mediene våre er med budskapet NATO-generalene har. Det er skremmende at nettopp slik var det også i 1914, da krigsretorikken, våpenopprustning og mønstre man ikke klarte å bryte ut av, førte til en forferdelig krig man etterpå hadde store problemer med å forklare poenget med.

Situasjonen i Ukraina er ikke under kontroll, og man skal gjøre alt man kan for å roe den ned, heller enn å fyre den opp. Når det bygger seg opp til krig og konflikt, lønner det seg ikke å la generalene snakke fritt. Det skulle historien ha lært oss.

13 comments on “Propagandakrigen – eller når generalene får føre ordet

  1. Jens sier:

    Jeg lurer litt på følgende: hvem er «vi» som ler av russerne og deres tradisjoner med å feire kvinnedagen? Og hvem er «vi» som rister på hodene over dette i Norge? Kan du komme med utdypende informasjon om hvem du refererer til her?

    • esalen sier:

      Det var på kvinnedagen for noen år siden, da var det reportasje i en norsk avis eller om det var NRK, som handlet om kvinnedagen i Russland. Det ble fremstilt som litt morsomt, en kvinnedag som bare bekrefter kjønnsrollemønstrene, og litt til å riste på hodet av, for kvinnedagen skal heller være en dag å kjempe for kvinners rettigheter på.

      • Jens sier:

        Svaret ditt er veldig utydelig. Det holder rett og slett ikke. Du som er så opptatt av at informasjon skal frem på rett måte: kom med en kildehenvisning som viser at «vi» ler av russerne og at «vi» rister på hodet. Og hvis du klarer å finne den kilden, hvilket jeg tviler på, vil jeg gjerne ha svar på følgende: hvordan kan du eventuelt la EN artikkel i EN avis allmenngjøres slik at dette synspunktet representerer hele Norge? Du klager over at medier i vesten fyrer opp under konflikten, men dette er et perfekt eksempel på at DU, i egen høye person (jf «vi»), faktisk er den som gjør akkurat det, ved å hevde at Norge ler og rister på hodet av Russland markering av 8. mars. Jeg utfordrer deg til å se hvor håpløs og løsmunnet en slik kommentar fra deg i virkeligheten er, og at den bidrar til å polarisere – hvilket du med stort patos påstår at du med bloggen din jobber for å motvirke (polarisering). Det ville nok vært gunstig om liv og lære fulgtes ad i ditt tilfelle.

      • esalen sier:

        Hør her, Jens, jeg kan ikke finne frem til kilder og nyhetssendinger som jeg hørte eller så for årevis siden, i hvert fall for et så uviktig argument som dette her. Om du vil være uenig i at vi rister på hodet over Russlands markering av kvinnedagen, så er det fine greier for meg. Og hvis du har rett, så er det enda bedre. Da har jeg tatt feil, og er glad for det.

  2. Jens sier:

    Hør her Esalen, det er viktig fordi det beviser at du strør rundt deg med påstander og argumenter du ikke har dekning for. Og det er viktig fordi du alluderer til at det er Norge, altså som helhet, som er uforstående til og gjør narr av Russland. Og når du blir tatt med buksene nede, så er det plutselig ikke så «viktig» lenger. Dette er barnslig og useriøst. Du bidrar med dine udokumentere beskyldningene dine til å jekke opp stemningen mer enn nødvendig. Og du refererer fortsatt til at «vi» rister på hodet. Kan du endelig avsløre hvem disse «vi» er? Er det Esalen personlig, med familie? Er det personene på stedet der du bor? Regner du deg selv som inkludert i disse «vi»? Kan du klargjøre dette for oss som leser på bloggen, slik at vi vet hvem du representerer?

    • esalen sier:

      Jeg har satt frem mitt syn, du har satt frem ditt. Så kan leserne gjøre seg opp sin mening om hvem som er hva. Jeg forsøker å vise til kilder for påstander og argumenter som er viktige i argumentasjonen, men i likhet med de fleste er heller ikke jeg i stand til å oppgi nøyaktig når og hvor jeg fikk tak i alle tingene jeg har i hodet mitt. For meg er helt uviktig hva nordmenn synes om den russiske måten å feire kvinnedagen på, det er en kuriositet, og hvis du synes det er å «strø rundt seg med påstander og argumenter man ikke har dekning for» å skrive at «vi rister på hodet over dette i Norge», så synes jeg det er litt rart å henge seg opp i det i en post som handlet om noe helt annet, og noe atskillig mer alvorlig.

      • Jens sier:

        Noterer med at du fremdeles ikke svarer på det jeg spør deg om, men istedet forsøker å bagatellisere problemet med at du påberoper deg å representere hele Norge. Svulstig og feil.

      • esalen sier:

        Jeg skjønner sant å si ikke hvordan du vil ha meg til å ville representere hele Norge med en formulering som det der. Er det ikke ganske vanlig, da, å si at «vi vil gjerne redusere klimautslippene, men vi vil ikke redusere egen luksus», og setninger som det der, uten at man med det mener at hele det norske «vi» ikke vil redusere luksusen sin. Det er et ganske vanlig retorisk grep, vil jeg si, og jeg har vel egentlig litt vanskelig for å skjønne at det er mulig å lese det på en annen måte.

  3. Jens sier:

    Du skriver «vi i Norge», dette innebærer at du påberoper deg å representere Norge, uten av du har noe grunnlag for det. De eksemplene du nevner er vanlige, ja, men da er de etterfulgt av empriske data som underbygger påstanden, f eks en undersøkelse blant befolkningen.

    Hvis jeg skriver «vi i Norge er veldig godt opplyste om hva som egentlig foregår i Russland», og «vi i Norge forstår situasjonen i Ukraina på en utmerket måte», ville du ikke reagert på det og etterlyst hvem disse «vi» angivelig er? Og undret på hvilket grunnlag jeg har for å si dette på vegne av Norge?

    Hvis det er på egne vegne du mente det, så må du jo skrive «jeg ler av Russlands feiring» osv. Men ikke gjør deg til talsmann for resten av befolkningen uten at du har grunnlag for det. Det virker kanskje som flisespikkeri, men det er et ubehagelig triks for å skape en stemning om at motsetningene mellom to land er større enn de egentlig er.

    • esalen sier:

      Jeg skjønner ikke at du ikke gir deg på dette. Jeg påberoper meg ikke å representere hele Norge, jeg skriver det her, klart og tydelig, jeg vet ikke hvordan hele Norge tenker, og har aldri ment å utgi meg for å gjøre, og om det er oppfattet slik, så har jeg ikke klart å formidle hva jeg har ment, og jeg synes i denne som i andre saker at det gjør seg bedre å diskutere substansen, i stedet for å henge seg opp i formuleringer, og hva det kunne se ut som man har ment, i stedet for hva man mente.

      • Jens sier:

        Hei og ja, det er sikkert bedre saker å diskutere men jeg kan ikke gi meg på dette fordi du nekter å spille med åpne kort og fortelle leserne av bloggen: (i) hvilket empirisk grunnlag du har for å si at Norge ler av russerne og at «vi» rister» på hodet av deres feiring, samt (ii) hvem disse «vi» egentlig er? Er det du og familien din som ler og rister på hodet? Er det Erna Solberg og mannen hennes? Er det Esalen som kommuniserer om seg selv med kongelig «vi»? Det skulle være veldig lett å besvare dette konkret, jeg er helt sikker på at du klarer det hvis du anstrenger deg litt. Kom igjen Esalen, you can do it!

      • esalen sier:

        Bra forsøk, Jens, men jeg har sagt mitt i denne diskusjonen.

  4. Jens sier:

    Vel, det er jo din gode rett selv om det nok hadde tjent din sak om du hadde klargjort dette! Da håper jeg i det minste at du tar lærdom og prøver å unngå slike generaliseringer som er tatt ut av løse luften. Det er klart at motsetningene mellom Norge og Russland fremstår som større enn de egentlig er når du legger frem slike (feilaktige) premisser for det du skriver om i innleggene dine.

Legg igjen en kommentar

