Olia kommer ikke hjem i kveld allikevel

Min kone Olia og vårt barn Ira har flybillett i dag. De skulle vært i Frankfurt nå, ventet der på flyet som går 2205, og er i Norge på Sola 2345, slik jeg var det nå på mandag. Jeg har vært i butikken og handlet inn, rikelig, gleder meg veldig til de kommer tilbake. Mye ble forandret da Olia ringte i dag, fra Kiev, på et tidspunkt der hun skulle vært i luften. Hun kommer ikke.

Det har å gjøre med å være ny i Norge, oppholdstillatelse og pass, den slags type ting. Kanskje har det også å gjøre med forbannet uflaks, hunden Mike som tok en bit av det, og med det fikk kontrollen i Kiev til å se nærmere på det, og si det ikke var gyldig. Kanskje var det tilfeldigheter som det. I alle fall kommer hun ikke. Og det er ennå ikke klart når hun kan komme.

Opprinnelig hadde vi ikke tenkt å reise ned til Kiev denne påsken. Vi gamblet litt da vi likevel gjorde det. Vi hadde lyst til å se Kiev igjen, vise frem barnet vårt, være der litt. Og de samme problemene med dokumentene for denne reisen, ville gjeldt også en stund fremover. Det kunne være vi ikke fikk reist før utpå sensommeren. Det ville være for lenge å vente, bestemte vi oss for.

Derfor bestilte vi billetten, skaffet pass til barnet vårt, Ira, og reiste, først mor og barn, så jeg, et par dager senere. Olia hadde lite grann problemer på nedreisen også, men slapp gjennom.

Egentlig er jo alt i orden. Olia har permanent oppholdstillatelse i Norge, og hun har gyldig ukrainsk pass. Problemet er at den norske oppholdstillatelsen må fornyes en gang i året, det koster litt penger, og tar litt tid, og så må det ukrainske passet også fornyes etter en viss periode. Denne perioden går ut 15. april. Det er på onsdag.

Dermed har Olia stått overfor spørsmålet om hun skal fornye det ukrainske passet, eller søke om norsk statsborgerskap. Det er et svært vanskelig spørsmål for henne. Både fordi det å søke norsk statsborgerskap har lang behandlingstid, 2 ganger 90 dager er det jeg har hørt, uten at jeg har sett denne behandlingstiden formelt, det er Olia som har sagt det. Fra norsk side er det få problemer, de tar kopier av alle nødvendige dokumenter, og du får dem straks tilbake, og kan bruke dem som vanlig. Det er ikke som når du søker familiegjenforening og oppholdstillatelse første gang, og du blir låst fast noen måneder.

Olia var veldig i kvaler om hun skulle gidde å fornye det ukrainske passet, bare for straks etter å få et norsk. I Norge måtte hun ha reist til Oslo for å gjøre det, i Kiev kan hun gjøre det, men det er akkurat så mye stress og koster så mye penger, at det byr henne litt i mot. For egen regning kan jeg legge til at pengene er bagateller, det er snakk om noen hundrelapper, men for Olia er slike ting viktig, og hun fikk seg aldri til å ta noen avgjørelse med det. Det er også slik at det er behandlingstid på 20 dager, og det var litt problemer med hvem som så skulle hente passet, selv reiser hun jo hjem. Eller skulle gjøre det.

Nå er det den veien det går.

Olia lot være å fornye oppholdstillatelsen, som er en ren formalitet, fordi hun tenkte hun kanskje skulle bli norsk statsborger, og da ville den oppholdstillatelsen være bortkastede tid og penger. Så den gikk ut i januar i år, mener jeg det var. Det var dette som gav henne problemer i Frankfurt, på vei ned. Men hun klarte å forklare de tyske politifolkene at det står «permanent oppholdstillatelse», så da var det rart med «gyldig til». Hun hadde også ukrainsk pass, noe som ville gjøre det rart for tyskere å nekte henne å reise videre til Ukraina.

På vei hjem gikk det imidlertid. Hun ble stoppet i Kiev. Hun har gyldig pass, men hun får ikke lov til å reise til Norge på gyldig ukrainsk pass. Sånn er verden. Hun trenger visum, eller oppholdstillatelsen. Oppholdstillatelsen har hun, men ikke en som er gyldig, før hun får fornyet den. Dermed måtte hun pent ta med seg Irina vår og bagasjen sin, og reise tilbake til leiligheten i Petsjersk.

Og på grunn av at det ukrainske passet går ut i neste uke, så må hun fornye det også, for å få lov til å reise hjem. Dermed vil det ta lenger tid, enn om det bare var å få den norske oppholdstillatelsen, noe det norske konsulatet ordner på et øyeblikk.

Mange uheldige omstendigheter, som man ser. Og de får denne gangen veldig dumme konsekvenser. Det vil ennå gå noen uker før jeg får se min kone og mitt barn igjen. Jeg hadde gledet meg veldig, veldig til å se dem igjen i dag.

6 comments on “Olia kommer ikke hjem i kveld allikevel

  1. Karsten Herold sier:

    Jeg må si, Esalen, at dette provoserer meg dypt nede i min lutterske, puritanske sjel (heter det sånn?)!!

    I den gale verden vi nå alle engang lever i, så er det en kjennsgjerning at en permanent norsk oppeholdstilletelse er verdt mange hundre tusen kroner i land som Ukraina, Afganistan, Somalia etc.

    Fra din beskrivelse av Olia og hennes familie, utgår jeg fra at en permanent norsk oppeholdstillatelse er den suverent mest verdifulle eiendelen (målt i penger i hvert fall), som Olia eller noen i hennes nærmeste familie noensinne har eiet!

    Hele landsbyer går sammen om de 70-100.00 som en menneskesmugler skal ha for å gi bare en ung mann fra landsbyen en mulighet (om enn forsvinnende liten) å få fatt i en.

    Det er derfor hun søte ukrainske jenten ved nabobordet ditt nede i Kiev, prostituerer seg og undertrykker brekningene sine i håp om at den gamle, fæle amerikaneren tross alt vil gifte seg med henne (og ikke kun utnytte henne og å late som) og at hun vil klare å holde ut de nødvendige 2-3 årene det tar innen hun får beholde oppeholdstillatelsen sin også etter at hun har skilt seg fra den avskylige fyren.

    Dette er Olia så usannsynlig heldig å få helt gratis fra den norske stat, bare fordi dere to forelsker dere i hverandre og gifter dere!

    Og så gidder hun ikke å holde dokumentet «in mint condition»!!

    Det er jo mye verre enn å ikke gidde å bruke et par hundrelapper på litt takpapp og en takstein, når du får en lekkasje i taket og vannet drypper inn!

    Du får gi henne en skikkelig skjennepreken fra meg; etter at hun er kommet trygt hjem selvfølgelig.

    • esalen sier:

      Dette synes jeg var et slag under beltestedet, Karsten Herold. Det gleder deg kanskje at det gjorde svært vondt.

      • Karsten Herold sier:

        Da må jeg bare beklage, Esalen! Det var da virkeligen ikke meningen min å såre deg!

        Jeg prøvet å gjøre meg litt morsom over unge folk som ikke tar vare på tingene sine på en ordentlig måte.

        Jeg har imidlertid lest innlegget mitt påny og jeg må vel innrømme at jeg fortsatt ikke riktig skjønner hva det var som gjorde så vondt? Gjør jeg det bare vondt verre nå, eller?

      • esalen sier:

        Slik jeg kjenner deg, gjennom kommentarene dine, så tror jeg egentlig ikke du mente det så vondt som det var. Hvis det var et sleivspark som bommet, så har vi ingen problemer, alt er greit. Problemet mitt er at jeg må være uten barnet mitt nå i ukevis, akkurat nå i oppveksten, og jeg savner det fryktelig. Utviklingen går fort nå, hun er nettopp syv måneder, og jeg vil ta del i hvert øyeblikk.

        Poenget ditt om at hun selvsagt burde fått fornyet oppholdstillatelsn sin er jeg helt med på, og jeg klandrer meg selv voldsomt hvorfor i all verden jeg ikke fikk henne til å ordne det. Det har å gjøre med at hun og jeg er notorisk ubekymrede, det er det vi egentlig er, og pleier å være, så vi regnet jo med at alt var helt greit, at hun maksimum ville få litt problemer i Frankfurt eller Norge, og at de ikke ville hindre enn å reise til Norge når hun hadde et lite barn. Dumt tenkt, kanskje, du kan trygt si vi har lært. Forhåpentligvis.

        Så er det et veldig ømt punkt det der med hva ukrainske damer vil gjøre for visum, den vil de ikke ha på seg, og der føler jeg plikt — eller, la oss ikke bry oss om misforståelser.

        Takk for beklagelsen, det var veldig fint du kom med den, og beklager også at jeg gikk rett i skyttergraven og fyrte løs, men det var altså litt ømt, selv om vi nok har oss selv å takke.

  2. Anton sier:

    Hei! jeg leser din blogg ganske ofte. Jeg har vært i lignende situasjon på hjemreise fra Russland. Min opphåldstillatelse (også permanent) gått ut- De på konsulatet i Murmansk hjalp til å søke om så kalte innreisevisum. Det hele tok et par dager, (jeg fremviste også min bostedsattest og gammel oppholdstillatelse).Innreisevisum varer kun en uke, så at man får gyldig grunn å komme til Norge og så rekker man å møte opp på politistasjonen og søke om fornyelse av oppholdskortet. Håper at situasjonen løser seg. Anton

    • esalen sier:

      Takk skal du ha, Anton! Olia har gjort det samme, nå i konsulatet i Kiev. Det vil ta 10 dager, sier hun. Så får hun innreisevisum, kan reise hjem, og så søker hun antageligvis om norsk statsborgerskap. Jeg snakket med henne i går, og hun skremte meg først virkelig, ved å begynne å si at kortet med oppholdstillatelse ikke var noe verdt, når datoen var godt ut, og så ble linjen på Skype brutt, og jeg fryktet jeg skulle være uten henne i månedsvis. Slk går det heldigvis ikke. Hun sa også at hun ikke var klar over at den permanente oppholdstillatelsen hadde «tidsfrist», at den gikk ut på dato, og så raskt. Hun ble først oppmerksom på det ved flyplassen i Frankfurt, da hun reiste ned.

      Hun sa også at vårt kjære lille barn har lært seg å snu seg rundt, og å krype, mens de har vært i Kiev, og jeg har vært i Norge. Jeg skulle gjerne vært der, og sett når det skjedde, men slik gikk det altså ikke.

      Olia er for øvrig veldig godt fornøyd nede i Kiev, og erter meg som savner dem, med at jeg nå må lage maten selv og vaske på egen hånd, noe som jo er det minste problemet, men noe hun likevel tøyser med. Barnet også har det bra, og familien i Kiev synes også det er kjekt å ha Olia der litt til. Så det er bare jeg som lider nød.

      Takk igjen, for hjelpsom kommentar!

Legg igjen en kommentar

