Ukrainas uavhengighetsdag i en trøblete verden

Ukrainas nasjonaldag i år ble naturlig nok overskygget av det dramatiske fallet i finansmarkedet. Det er som om ingenting vil seg i verden for tiden. Europa strever med et umulig Hellas og en immigrasjonskrise man verken helt vil innrømme, eller løse. I Midt-Østen bryter IS det meste som er av tabuer når det gjelder grusomheter, de ser ut til å gjøre alt, og å skryte av det. Og nå har også den finansielle stormakten Kina problemer, som straks smitter over på resten av Asia, og deretter Europa og verden. Det skjer samtidig som USA og NATO har gjort Russland til en fiende, en tjeneste Russland nylig – og ubemerket i vestlige medier – har gjengjeldt, ved å kalle oss i Vesten ikke lenger partnere, men «geopolitiske motatandere». Det er som om alt som er vondt har bestemt seg for å hende samtidig, og over hele linjen er tendensen til det verre, heller enn til det bedre.

Krisen i Ukraina er farlig. Det er lett å peke på en vei fremover der enden vil være full konfrontasjon mellom USA og Russland. Det er denne veien vi befinner oss på, og ingen vil backe unna. Den militære hjelpen fra USA og deres engelskspråklige allierte til Ukraina, utarter, det er trening av militære styrker og utlevering av våpen og utstyr. Kiev har trappet opp sine militære aksjoner i Donbass, med jevnlige bombehilsener inn til sentrum og utkastene av storbyene Donetsk og Lugansk. Dette er fakta, dokumentert av OSSE.

Økonomisk står det om mulig enda dårligere til. Det er fascinerende, dem som argumenterer for at Sovjetunionens fall var uunngåelig på grunn av økonomisk stagnasjon, og glatt ignorerer at de to viktigste Sovjetrepublikkene, Russland og Ukraina, gjennomlevde massive økonomiske nedgangstider etter Sovjetunionens fall, nedgang som får depresjonen i USA etter krakket i 1929 til å blekne. Ukraina hadde ennå ikke nådd tilbake til standarden fra 1991 (!) da Maidan-revolusjonen begynte. Siden har økonomien falt som en stein.

«En sunn korreksjon», sier økonomer om fallet som nå rammer markedene over hele verden. Det er en korreksjon som betyr at hundretusener og millioner vil miste jobben. Også i Ukraina er nedgangen konkret, og rammer vanlige mennesker.

Vi kommer lett i snakk med folk, her nede, Olia og jeg. Det er desto lettere nå, som vi har et lite barn. Jeg er forsiktig, og unngår politiske temaer om de ikke trenger seg frem, som de fort gjør. Jeg kan skrive tøft og krast på bloggen, men jeg er oppvokst i norsk tradisjon, engstelig for å støte noen, trår varsomt. Min ukrainske kone går rett på sak, hvordan har du det egentlig, hva synes du egentlig?

Der jeg i mine samtaler ender opp med å slå ut med armene, etter å ha avslørt jeg er fra Norge, og at jeg liker Ukraina, må nå er det litt… og så ut med armene, som oftest smilende, sammen med min samtalepartner, som utmerket skjønner problemene, så ender min kone opp i reelle diskusjoner. Alle har meninger, noen av dem sterke.

Særlig interessant synes jeg det var med en kvinne vi traff på Dnjeprs venstre bredd her om dagen, tett ved der jeg bodde aller første gang jeg var i Kiev, tilbake i 2007. Hun hadde en liten sønn og en liten hund, slik kom vi i kontakt, og hun kunne fortelle sønnen gikk på ukrainsk skole.

kommer…

This entry was posted in Diverse.

Legg igjen en kommentar

