Et tapt veddemål (kvadratroten av X)

Jeg tenkte jeg også skulle lage noen kortere tekster å poste. Kona og jeg satt på en benk på lekeplassen mens datteren vår lekte der. Jeg husker ikke nøyaktig formuleringen, men hun uttrykte skuffelse over hvor lite jeg visste, selv om jeg har studert matematikk og også undervist i faget. For eksempel kvadratroten til x, visste jeg hvordan den grafen så ut? Den grafen har jeg selvsagt sett, men nå husket jeg det ikke. Det er en stund siden jeg holdt på med disse tingene, og nå er jeg bare glad når kona kommer med spørsmål fra studiene sine slik at jeg får en oppfrisking av dormende kunnskap. Hun liker jo også å komme ovenpå i diskusjoner. Dette her må man fa vite.

Men ok, jeg vet godt hvordan funksjoner virker. Jeg kan derivere dem, og jeg husker kvadratroten av x er det samme som X opphøyd i en halv. Det kommer man imidlertid ikke så mye videre med, så man må sette inn noen tall for x, ta kvadratroten, og se hvordan det går. Jeg så da at denne grafen må gå oppover og oppover, bli stadig høyere ettersom man tar kvadratroten av stadig høyere tall. Derfor tenkte jeg denne grafen alltid vil stige, og jeg tegnet en bue oppover i luften med fingeren.

Feil, sa Olia, og tegnet i luften en bue vendt nedover. Altså en grad som vokser saktere og saktere etter hvert som x blir større. Hun forklarte også at kvadratroten av x var motsetningen til x i andre, de to grafene speiler hverandre. Jeg kunne ikke få dette til å stemme, og gikk ikke med på det. – Hundre kroner, sa Olia, og ville vedde. – Hundre griven, sa jeg, og gikk med på veddemålet, men i ukrainsk valuta.

Jeg hadde tilfeldigvis en kulepenn i ryggsekken, den var fra gammelt av, og jeg fant en brukt bussbillett å skrive på. Jeg tegnet min graf, Olia sin. Det dreide seg om kvadratroten til x, jeg var nøye med å få med det, i fall Olia hadde misforstått noe.

This entry was posted in Diverse.

Legg igjen en kommentar

