Arbeidskaren i oppgangen

Jeg prøver i dag også en av de korte historiene jeg begynte på i går. Vi har arbeid på gang i blokken der vi bor. Det blir utført av en eneste mann, trolig rundt de 50, og han står der på det hjemmelagde stilaset sitt og skrapet veggene for maling fra tidlig morgen til sene ettermiddagen. Vi må gå forbi ham hver gang vi går ut, og ut går vi ofte. Da avslutter han arbeidet så det ikke skal dryppe puss på oss, og hilser oss med et hyggelig zdrasvjute, god dag, blir det vel best oversatt, høflig form. Om morgenen sier han god morgen, og om jeg bærer litt vel mye med vogn og lille Irina på en gang, så kommenterer han det, oioioi, alt på en gang. I dag morges kommenterte han at jeg er så sportslig, jeg pleier jo å løpe ned til Hydropark for å trene om morgenen, og jeg treffer ham på vei tilbake. Vanligvis har han en eldgammel radio eller hva det nå er, som spiller popmusikk fra 80-tallet. Kanskje er det telefonen hans som spiller. Det er lavt, og av dårlig kvalitet, altså lyden. I dag morges var det «Heaven is a place on earth», av Belinda Carlilse, om jeg nå skrev det korrekt. Jeg vet ikke hva lønn han har, kanskje noen tiere i timen. Det er langtekkelig arbeid, skrape veggene i fem etasjer, for så å male  dem. Vi har sett i naboblokken hvordan det vil bli til slutt. Jeg ville skrive noe om at det er vanskelig for meg å begripe at denne karen kan være så blid og korrekt alltid, aldri klaging, aldri sukking, og litt videre refleksjoner rundt dette. Men jeg ser det blir overflødig, så jeg avslutter heller med at denne arbeidskaren har gjort inntrykk på meg. For de som vil se ham for seg, er han tynn, hvitt hår og bart, og et muntert, værhardt ansikt. Arbeidsantrekket er blå bukse med seler, grå genser, noen ganger en ansiktsmaske for å beskytte mot støvet.

  

This entry was posted in Diverse.

Legg igjen en kommentar

