Flåttbitt

Onsdag kveld fant vi en flått i øret til lille Irina. Det skulle være unødvendig å si det var det siste den flåtten gjorde i denne verden.

Det var jeg som fant den, en stor, grå klump inn under øreflippen. – Hva er det der? spurte jeg Olia, kona, det så ut som en blemme eller noe graps. I hvert fall noe som var feil, og ikke skulle være der. Olia ammet barnet da jeg spurte, så det tok litt tid for henne å orientere seg og finne ut hva det var jeg spurte om. Flåtten satt også godt gjemt, selv om den var blitt stor, så man måtte se fra en bestemt vinkel for å få øye på den. Lille Irina hadde falt i badekaret, så morsmelken var også en slags trøst og belønning for henne. Hun lå søtt og suttet på puppen, sløvt uvitende om hva som gikk for seg i øret hennes, og hva oppstyr det skulle bli.

Min kone Olia reagerte meget raskt da hun fant ut hva det var, da hun så klumpen. – Det er klesjtsj, sa hun, og brukte det russiske navnet, så jeg fikk lært det også. Jeg var ennå ikke helt sikker på at det var flått, men det begynte å ane meg. Olia var allerede i gang med å prøve å få flåtten ut med fingrene, og på vei til badet for å hente pinsetten da fingrene ikke gikk. Lille Irina hadde begynt å hylgråte, som om det ikke var nok at hun hadde falt i badekaret, så skulle hun få avbrutt melkestunden også? Jeg mente – i kjent stil og i kjente mønstre – at her var det best å ta det litt med ro, og finne ut av ting.

Ikke sjans. Olia fant den russiske medisinspriten hun bruker til det meste, dyppet pinsetten i den, og tvang flåtten ut med rå makt og ren viljestyrke. Jeg tenkte for meg selv at flåtten kanskje ble skremt, og slapp taket frivillig, for denne villskapen mor Olia la for dagen var ikke noe å sette seg opp mot. Det gikk lynraskt, så var den ute. Jeg ville se på den, ta bilde av den, finne ut av ting, men det var ikke snakk om. Olia knuste flåtten i vasken med et tungt glass, smurte den utover med blodet den hadde sugd opp, og så i do, og trekke og spyle og kaste ekstra ting nedi. Få den flåtten ut av verden, som om den aldri hadde eksistert.

Jeg vet jo at flått kan være ubehagelig og litt farlig, at man må være litt forsiktig, gjøre tingene riktig. Jeg har fått med meg avisene skriver om det, hvem kan vel unngå å få med seg det, men jeg vet også at avisene overdriver, og skremmer folk unødig. Jeg vet tøffingen Lars Monsen ble bitt av flått, og ble slått ut av det, det fikk jeg med meg etter å ha delt scene med Johan Golden, som snakket om det. Jeg prøvde å ringe min søster, legen, som var utilgjengelig på hyttetur, og jeg sjekket nettet for hva man skulle gjøre. Det virket som min kone instinktivt hadde gjort det meste riktig. Det handler om å få flåtten ut, få den vekk, og at det må skje så fort som mulig. Så pleier det gå bra.

Mitt inntrykk er at flåtten skjønte at her nyttet det ikke, og tok med seg giften sin og sykdomsspredningen sin i møte med en rasende Olia. Hun er ikke god å støte på når hun er i det humøret. Flåtten valgte helt feil offer, denne gangen, det var sjanseløst, like greit at det genmaterialet gir tapt i evolusjonskampen først som sist.

Vi vet vi må følge med på bittstedet, om det blir rødt og betent, noe det ikke har blitt foreløpig. Lille Irina har oppført seg helt som normalt disse to dagene siden, helt uten å ha fått med seg hvilket udyr som forsøkte seg på henne. Hun kunne heller ikke brydd seg mindre om at hun glatt overvant noe som slo ut en villmarkens tøffing som Lars Monsen, en kar det blir laget Chuck Norris vitser om, men som altså ikke står seg opp mot en test vår lille jente på ett år og syv måneder glatt passerte, uten en gang å få den med seg. Det er også en fin hilsen til tabloidavisene som skremmer folk unødig, flått er det bare å ta det med ro med. Når den biter, er det om å gjøre å få den vekk. Ellers gjelder det om å tenke på andre ting, og glemme den helt.

 

Legg igjen en kommentar

