Råtten svindelservice på varmepumpe

På oppfordring fra leverandøren av pumpen har jeg valgt å fjerne navnet deres i teksten. De har som de skriver til meg strukket seg langt for å komme oss i møte, og fortjener ikke å bli uthengt. Men jeg har ikke lyst til å fjerne posten.

*

Jeg vil la posten bli stående, men vil ha med her i starten at saken er løst og at selskapet har kommet oss fullt og helt i møte. Det er bra.

*

Jeg har forsøkt meg på en klage til forbrukerombudet og forbrukerrådet. «Servicen» fra vår leverandør av varmepumpe kvalifiserer til det jeg vil kalle ulovlig telefonsalg.

Et kjapt søk på Google viser at det også er andre som har hatt dårlige erfaringer med dyr service på varmepumper, så vår forhandler er neppe alene i klassen. De har en nettside der det heter så fint at de satser på «trygghet» og «kvalitet», og de har Facebook-side som seg hør og bør for en moderne bedrift. Som for så mange andre «moderne» bedrifter er det også for dem et stykke mellom liv og lære.

TRYGGHET OG KVALITET
Det er viktig for oss i Alfa Energi As å kunne yte den beste service til deg som kunde, samtidig som vi ønsker å selge varmepumper av høy kvalitet. Derfor velger vi å samarbeide med de beste av de beste, og har fokus på trygghet ved
kjøp av varmepumpe. Vi har alle relevante sertifikater og autorisasjoner.

Den beste service til deg som kunde? Trygghet ved kjøp? Vi får se.

De ringte etter meg og sendte tekstmelding mens vi var i utlandet, og jeg ikke tok telefonen. Det gjaldt «service» på varmepumpen, det var nødvendig for «garantien», stod det i tekstmeldingen. Er det trygt å ta i mot sånn service? Hva mener leserne er god service fra en selger?

Jeg liker godt å kjøpe produkter som virker, og jeg vil gjerne være i fred for selgeren når handelen er gjort og alt er i orden. I hvert fall er jeg ikke interessert i å betale dyrt for service jeg ikke trenger.

Da jeg kom hjem, kom vi i kontakt. Det var mandag 2. mai, dagen før jeg skulle begynne i jobb igjen etter en lang pappapermisjon, og dagen før min kone skulle ha eksamen. Det passet derfor dårlig for oss å ha «service» dagen etter, men det var noe en pågående selger insisterte på vi måtte ha. «80 % av kundene våre legger bare nøkkelen et sted vår servicemann kan finne den», sa han.

Jeg var på vei ut med vårt lille barn, og full i hodet av andre ting, greit nok. Jeg gikk med på å gjemme nøkkelen, selv om jeg ikke likte det i det hele tatt. Kona var helt i mot, så jeg sendte dem melding om at servicemannen heller måtte komme senere, når vi var hjemme. Vi ville være hjemme til klokken 1400, og alle dager senere i uken og i ukene som kommer. Kona har ikke eksamen hver dag.

«Det var veldig vanskelig», ringte de og sa, neste morgen, for servicemannen hadde lagt opp løpet, og greier, og måtte stå halvannen time uten jobb, om han ikke kunne komme til oss, og det var i det hele tatt veldig vanskelig, for dette firmaet som synes det er så viktig «å yte den beste service til deg som kunde», som de skriver, men ikke gjør. Jeg sa til dem at vi ikke hadde noen ekstra nøkkel å legge ut, og det endte med at servicemannen skulle «legge om ruten» og dermed kunne komme etter klokken 1400.

Han kom en god stund etter det klokkeslettet, det var greit nok. Og han var også en grei fyr, snakket og forklarte litt om varmepumpen på spørsmål som vi hadde, vasket og tørket den litt, og skiftet batteri på fjernkontrollen. Det tok kanskje et kvarter, maksimalt, i rolig tempo og null stress, og ingenting vi ikke kunne gjort selv, eller engang trengte å gjøre. Varmepumpen så helt fin ut, og fungerte helt fint.

Service?

Det kostet 1271 kroner. Regningen kom prompte i posten, frist for betaling 17. mai. Spesifikasjoner så til de grader på hvilken varmepumpe det var, fullt av tall og bokstaver som skulle vise at det var akkurat vår, men ikke ett ord om hva som egentlig ble gjort, annet enn at det var «service».

Jeg blir sint, kona blir rasende ved sånt. Det er svindel, vi hadde aldri tatt i mot servicen om vi visste den var så dyr, det var ikke et ord om at de kom til å ta penger for denne tjenesten. Da kona sa vi ikke ville betale, var trusselen trygt og godt at betalingen ville gå til inkasso, slik at jeg som kunde virkelig får føle hva dette selskapet er villige til å yte for at de skal loppe flere penger av meg.

Vi kjøpte varmepumpen høsten 2014, etter at barnet vårt var født. Vi skulle liksom spare penger på strømregningen på grunn av det, men hele innsparingen ryker ved denne vanvittige «servicen» de prakket på oss uten å informere oss om hva det egentlig var for noe.

Jeg mener det er villedende markedsføring, ulovlig telefonsalg. De lurer oss med at vi trenger denne «servicen» for at garantien skal gjelde, og gir oss korte tidsfrister og lite tid å områ oss på for å ta i mot den. Jeg får garanti på de fleste elektroniske ting jeg kjøper, det er kun varmepumpen som har som betingelse at jeg må betale dem en god tusenlapp hvert halvtannet år for at garantien skal gjelde.

Min kone har jobbet noen netter på sykehjem. Det er ganske hardt og langvarig arbeid, natt i helgene. Hun får dårligere betalt for en hel natt, enn denne servicemannen fikk for å ta av lokket på varmepumpen vår og tørke støv av den og spyle den. Det er blant annet derfor hun ble så rasende.

Jeg synes også det er urimelig, og at praksisen må stanse. Man må avtale på forhånd hva servicen går ut på, og få et anslag på hvor mye det vil koste. Det nytter ikke å slenge en hvilken som helst regning i knollen på en i ettertid. Da blir det veldig utrygt å være kunde, selv om selskapet skriver det motsatte. Jeg håper Forbrukerrådet og/eller Forbrukerombudet vil se på saken, og at de ikke vil slippe unna med denne måten å «yte service» på.

*

Tillegg:

Forbrukerrådet rådet oss til å klage på regningen, og selskapet trakk den straks. Det har ikke vært noen flere problemer. Det hører også med til historien at vi er godt fornøyd med varmepumpen som sådan. Den virker helt fint, og har vært et godt kjøp.

2 comments on “Råtten svindelservice på varmepumpe

  1. esalen sier:

    Her er brevet vi sender til Alfa Energi for å klage:
    *

    Hei

    Vi vil bestride kravet dere har på å inndrive en regning på service på varmepumpe gjort den 3. mai i år. Det var en service vi aldri ba om, som dere ringte og sendte meldinger om at vi måtte ha, og som dere aldri opplyste om ville koste penger.

    Vi ville aldri tatt i mot denne servicen om vi visste hva den gikk ut på, og hva den ville koste. Vi bestilte den heller aldri. Det var dere som sa vi «måtte legge fra oss nøkkelen», så skulle den komme. Det er helt urimelig at dere så slenger en regning i hodet på oss. Den nekter vi å betale.

    Dere sa det var nødvendig å ha denne servicen med tanke på garantien, men søk på nettet viser ingen slike forbehold på garantien og det er heller ikke noe vi kan se å ha blitt opplyst om tidligere. Andre vi har snakket med sier de aldri har hørt om noe slikt på deres varmepumper. Vi mener dette var noe dere sa for å lure oss til å gå med på den overprisede servicen deres, og vi ville aldri gått med på det om vi visste hva det egentlig var.

    Dere gav oss også urimelig kort tidsfrist. Dagen etter måtte servicen komme. Telefonsamtalen fant sted 2. mai, service 3. mai. Alt føyer seg inn i et mønster der dere vil prakke på kundene deres overprisede og unødvendige «servicebesøk», og så håpe på det går an å drive inn pengene etterpå. Vi vil ikke gå med på det.

    Vi viser også til telefonsamtale vi har hatt med dere straks etter regningen kom, der vi også bestrider regningen dere har sendt oss.Betalingsfristen på regningen har dere satt til 17. mai.

    Vi har vært i kontakt med forbrukerrådet og forbrukerombudet i saken, og vil følge rådene vi får fra dem. Jeg legger ved brevet vi fikk fra dem under.

    Eivind Salen
    Gaupeveien 5
    4323 SANDNES

  2. Jens sier:

    Det er ganske drøyt, og egentlig ren svindel, som du sier. Det bør de ikke komme unna med

Legg igjen en kommentar

