Trygt plassert i Kiev

Etter at vi først var kommet oss på flyet fra Frankfurt til Kiev gikk reisen veldig greit. Lille Ira sovnet med en gang, og sov hele flyturen. Lufthansa gav oss enda ett av plastbrødene sine, enten med ost eller med kalkunskinke. Vann, tomatjuice og vin var drikken. Vi var tørste og sultne, særlig jeg, og vi måtte hatt det meste i større mengder skulle det hjelpe. Så sovnet jeg også, og våknet bare av at vi dumpet ned i bakken. Vi var fremme.

Litt uhell hadde vi. Den lille vogna vi hadde måttet sende som vanlig bagasje pga fullt fly fra Stavanger til Oslo, var brekt i festet foran. Den superdupre kofferten fra Samsonite lot seg ikke åpne. Som det så ofte er gav alle disse sikkerhetsanretningene som er så populære om dagen større problemer for eierne, enn for tyvene. Kofferten har kodelås. Og var gått i vranglås. Først på onsdag får vi fikset den.

Men dette var små riper i gleden over å være fremme. Flyet landet 20 minutter før tiden, og Olia hadde ingen problemer å finne taxi hjem. Taxisjåføren var en diplomatisk fyr som ikke ville si for mye om situasjonen i landet, forsiktig med kanskje å provosere kunder han vil ha på ny. Han kjørte lynfort.

Og hjemme ventet babusjka med overdådig mat, som alltid. Det var pizza, fylte paprika, stekte poteter og et kjøttstykke på opp mot et kilo. Alt til meg. Lille Ira skjønte øyeblikkelig hvor hun var, hun husket det fra april hvor vi var her sist, og løp rundt og fant leker. Olia hadde en rekke med ting å fortelle, ikke minst fra oppholdet i Frankfurt, men denne gangen var babusjka trøtt, og det var hun som avsluttet seansen.

Klokken var vel i firetiden da vi gikk til sengs, og vi sov grundig til utpå formiddagen. Da ventet for meg en solid frokost, mildt sagt, med alt det samme som velkomstmaten, pluss sirniki, eller ostekaker, som er det nærmeste vi kan kalle det på norsk.

Etter denne frokosten og vodkaen som fulgte med, sov jeg det meste av dagen. Det er også svært varmt her, 30 grader, og ingen aircondition eller noe sånt. Vi gjorde et forsøk på å få åpnet kofferten hos en Samsonite forhandler oppi gata, det er ganske viktig å få åpnet den, i den ligger alle klærne til Irina, pluss sandalene mine, men de henviste oss til spesialist som har åpent onsdag.

Jeg hadde lyst å se Italia – Spania etterpå, men måtte ta min tørn med barna først. Skulle bare mangle, med all den maten og servicen jeg får. Så jeg gikk glipp av det meste av første omgang, inkludert Italias mål, men er bare glad mitt liv er innrettet slik det er viktigere å passe eget barn, enn å se fotballkamp. Og da jeg først slapp fri, fikk jeg sett mye fotball, drukket mye øl, og spist både spaghetti carbonara og bolognese, det ene var jo altfor lite.

This entry was posted in Ukraina.

Legg igjen en kommentar

