Datatrøbbel (uoriginal lader)

Noe av poenget med rundturen vi hadde i går var at Olia skulle kjøpe ny lader til datamaskinen sin. Vi tror vi har lagt den igjen i Norge, altså at selve maskinen ble igjen her da vi reiste hjem i slutten av april, men at laderen ble med oss ved en feil. Vi vet ikke, men kan ikke finne den her i Kiev. Så vi kjøpte ny. Det skulle by på problemer. 

Her sitter jeg på en lekeplass like ved, mens Olia er inne og klager på laderen og på servicen. Laderen har ødelagt ikke mindre enn to maskiner, ikke bare den til Olia, men også den til moren. Det kommer feilmelding, på russisk, på at det har vært ikke original hardware i maskinen, og at driveren derfor ikke vil virke. Jeg skjønte ikke dette, jeg så bare den karakteristiske, blå skjermen til Windows, som sikkert tegn på at noe har gått helt galt.

Det er litt rart, for laderen vi kjøpte var Asus, samme merke som PCen, og det får da være grenser til pirataktivitet de kan i vanlige butikker, selv her i Ukraina. Laderen kostet over 500 Uah, så det skulle ikke være noe tull. Men det har det altså blitt.

*

Det viste seg imidlertid å være en bagatell. Med den nye laderen fikk systemet det for seg at det brukte en annen versjon av Windows. Det var bare å trykke F2 ved oppstart, og stille inn til den riktige versjonen, jeg tror det var nummer 7. Så var alt greit.

Dermed kunne vi heller være på ferie i Kiev. Vi gikk ned til den lange hovedgaten som går vinkelrett med gaten ned til jernbanestasjonen, gaten med obelisken til minne om Lenin og Sovjettiden, eller hva det er. Det er også gaten registreringskontoret for de som skal gifte seg ligger. SAKS, sier vi på russisk, men jeg husker jeg er blitt rettet på dette før den gang det å gifte seg med en ukrainsk jente var hovedtema her på bloggen.

Uansett, det er en lang, bred, rett gate, og jeg tror den går over i Boulevard Sjevtsjenko nærmest byen. Vi gikk ned til denne gaten, vi har minner fra den også, særlig fra den gang vi giftet oss, men også senere. Litt oppi her ligger polyteknisk institutt, med et flott parkanlegg rundt. Her hadde vi det veldig flott i fjor, da Irina var nesten en baby, og jeg lot meg imponere av alle storheter som har vært innom dette instituttet, men nå ble vi plaget av regnet.

Men før vi kom så langt, hadde Olia fått snakket lenge og vel med en kar hun kjøpte kaffe til oss av. Han var utdannet ingeniør, men prøvde altså lykken som kaffeselger om dagen, eller så var det lege han var. Høyere utdannelse hadde han i alle fall, og han lot seg sjarmere av Olia, som mange gjør her nede. Irina jeg løp og lekte rundt et av mange minnesmerker fra krigen. I denne sammenhengen gikk også lille Irina opp en trapp for første gang, uten å bruke hendene.

Til slutt kom regnet uten tvil, og vi satte oss på bussholdeplassen og ventet på bussen. Dagen var blitt litt kort. Men datamaskinen var i orden. 

One comment on “Datatrøbbel (uoriginal lader)

  1. Pål R sier:

    hei på deg! digger å lese om deg og ditt. Vi er nok enig i mye og uenig i enda mere… skulle du ha tid en kveld på favoritt stedet ditt så tar jeg gjerne turen dit 🙂 🙂

Legg igjen en kommentar

