Hos tannlegen og godt i utkanten

Tsjernigovskaja er et av ølmerkene her. De forsøker å markedsføre seg som fotballølet, med store reklamekampanjer hver gang det er et mesterskap, og fotballspillere på etiketten av og til. Tsjernigovskaja er også et område i Kiev, godt utenfor sentrum, et par stopp etter Hydropark på rød linje langs metroen. I går reiste vi dit. Men først hadde Olia og jeg vårt årlige besøk hos tannlegen.

Tannlege i Kiev 

De som har russiskkunnskaper, tolk og/eller eventyrlyst i riktig blanding gjør lurt i å besøke tannlegen i russiskspråklige land. Behandlingen er mye billigere enn i Norge, og like god eller litt dårligere, eller bedre. Jeg kan jo ikke uttale meg, annet enn at jeg ikke har vært hos norsk tannlege siden jeg giftet meg for syv år siden, og i den perioden har hatt mindre problemer med tennene enn alle andre syvårsperioder i mitt liv.

Behandlingen min er nokså den samme hver gang. Tannstein og misfarging. De ulike tannlegene jeg har besøkt her har hatt litt ulike teknikker for å ta det bort, men resultatet ender opp med å bli det samme. Hvite tenner uten tannstein, etter maks en times behandling. Kanskje norske tannleger gjør det raskere? Det husker jeg ikke.

Hun jeg var hos i går er den som ligger nærmest der vi bor. Det er noen titalls meter å gå, så er vi der. Timen var klokken tolv, og vi gikk rett inn. Tid blir ikke brukt på røntgten-fotografering og greier, det er rett til angrep på tannsteinen. Jeg satt og tenkte på at norske tannleger brukte så mye røntgten-fotografering da jeg vokste opp, rett og slett fordi det var kult? Og dyrt? Da er det også lett å argumentere for at det er nyttig. Vanligvis har jeg respekt for fagfolk, deriblant tannleger og leger, men her i Kiev har jeg altså aldri blitt røntgten-fotografert. Og aldri hatt problemer.

Uten bedøvelse pleier fjerning av tannstein være vondt. I hvert fall for mine ømfintlige nerver og lave smerteterskel. Nå gikk det imidlertid greit. Hun brukte et slags tynt bor, og fikk det vekk med en gang. Så var det stort sett å spyle med litt forskjellige væsker, og pusse på misfargingen, drive med ting jeg ikke helt skjønte. Så var det ferdig.

200 Uah kom det på. Delt på tre blir det under hundrelappen. Det finnes ikke den håndverker i Norge som vil jobbe en time for sånn en lav sum.

Olia var med og stod for samtalen. Hun skulle behandles etterpå, for andre problemer. Hun måtte ta røntgten, og komme tilbake når det var gjort. Så for noen er det visst nødvendig.

This entry was posted in Ukraina.

Legg igjen en kommentar

