Kulde i november

Disse tre dagene her er det kanskje best å holde seg unna sosiale medier. De får velge seg ferdig. I Ukraina, Odessa, har Mikhail Saakashvili endelig trukket seg som guvernør, uten at det når opp i nyhetene. Det var større brask og bram, da han begynte. På BBC har de til og med fått med seg at vår Magnus Carlsen får hjelp av Microsoft så Sergej Karjakin og hans russere ikke skal «hacke seg inn» på sjakkhemlighetene hans.

Nåvel.

I dag var det kuldegrader hele dagen. Sykkelen min har lite luft i dekket, og typisk meg er det slik at i stedet for å pumpe den opp, sykler jeg noen dager og uker, og måneder, uten luft. Det går saktere. På vei hjem fra jobb stakk jeg innom Coop Prix, kjøpte brød til lunsj, og en mengde gode matvarer jeg fikk til 40 % rabatt, fordi det var i ferd med å gå ut på dato.

Slik fikk vi pepperbiff til middag i dag. Til å drikke var vin, åpnet i går. Min kone, Olia, var snill. Utenkelig hadde det vært, i studiedagene, å spise biff og drikke vin en mandag. Da var det alltid supper, posesupper, billigst mulig. Sånn gikk år etter år.

Nå er det en helt annen kvalitet over dagene mine. Lykken er tykk hos oss i Gaupeveien 5. Lille Irina lærer nye ord i en fabelaktig fart. I dag skilte hun mellom nos og nosik, og er i ferd med å få inn den russiske koseendelsen, –ik. Nosik. Hun bent frem belærte oss alt vi har i ansiktet.

Vi var ute i kulden, hun og jeg. Gikk ned til Stokkalandsvannet. Så den minst mulige runden opp og hjem igjen. Lille Irina var fornøyd, løp omkring som vanlig, i kjeledress, og uten vanter. De tok hun av. Som jeg, har hun funnet ut det er lettere å få tak i ting om man ikke har votter eller handsker, og at det blir litt kaldere, er det vel verdt.

Middagen ble spist nede i kjelleren, foran peis. Vi har hatt våre runder lek, Irina og jeg. De to bamsene og kaninen vi har lekt med en stund, har nå fått selskap av en hund, en mye større kanin – som er Snurre Sprett – og en mye, mye større bamse. Det skjer mye mer i leken også. Ferdig er den tid, da det bare var å spise grøt, gå på do, sove og drikke.

Olia er også kjærlig og glad. Hun leser Lineær Algebra, og lurer på mange ting. Også ting som ikke har noe med lineær algebra å gjøre.

Legg igjen en kommentar

