Påsken 2017

Så er påsken slutt. For oss ble det Arboretet, Ulvatjørn, Alsvik, Melsvatn, Sælandskogen, Edlandsfjell, Melshei og Hellestø. Mandag gikk vi litt rundt omkring i Kvernelandsheiene og boligstrøket der, etter å ha vært på besøk og spist lunsj hos Tante Trude og Nygård-familien. Lørdag, påskeaften, gikk lille Irina og jeg fra huset vårt til stasjonen på Ganddal, og fra stasjonen som heter Øksnevadporten til bestemors hus på Klepp stasjon. Så de to dagene var turene litt amputert. Ellers har vi vært ute hver dag. Til Alsvik og Edlandsfjellet var mama Olia med, til Ulvatjørn og Hellestø var hele gjengen med, og til Sælandskogen var bestemor og tante Tone med Sara, med. Ellers har det vært Irina og jeg, litt rundt i Arboretet, rundt hele Melsvatn, og standard rundtur i Melshei fra SI-hytta og over Storafjellet. Hver dag har vi hatt med det nye kompaktkameraet, Sony rx100 v, og fotografert flittig. Hver dag i påskehøytiden har dagene begynt med ferske brød eller rundstykker, bakt av meg. Alle dagene har vi hatt bedre middag, hjemme, eller på besøk.

Jeg har ikke fått lest og skrevet så mye som jeg hadde tenkt. Slik har det alltid vært, siden studentdagene. Påsken hører familien til, den skal knytte familien sammen, kjernefamilien, og storfamilien. Det har vært veldig kjekt for Irina å være med far hele dagene igjen, hun skjønner ikke så mye av det, når far er på jobb, og hun liksom ikke skal være med. At det er kjekt for faren å være med Irina, det er ikke til å uttrykke i ord, det er det største som finnes. Jeg våkner alltid først, og setter meg i stuen. Før eller siden kommer Irina trippende inn, og så er det som om teaterstykket begynner, med den store stjernen – Irtsjik!

Det var kjekt å få en skikkelig finale i dag, med tur til Hellesø. Det er bra med Jærfjell og heier og skog, men det er havet og strendene som er kongen, det er dette vi har å vise Norge og verden. Strendene er evige, de er laget for liten og stor, det passer absolutt alle aldre, det eneste problemet er at det gjerne blir litt kaldt, her hos oss. Vi bor jo i Rogaland, vestlandet, Jæren. Vi vet hva det vil si å hutre langs sjøen. Men når vi skal være der i lang tid, og grille pølser og ha det kjekt, da er det viktig å ha været på lag. Det er viktigere langs stranden, enn i skogen og naturen ellers. Er det regnvær og vind, må man i skog. Er det sol og fint, er det stranden. Og om det går for lang tid mellom hver gang, må man til stranden uansett. Ingenting kan bedre lade opp batteriene, stille én til restart, gjøre én optimistisk til tilværelsen og til livet.

Irina og jeg var de siste som kom i dag. Bålet var allerede tent opp, og pølsene satt på spidd. Vi hadde nettopp spist frokost med ferske rundsstykker, og var ikke spesielt sultne, men det er rart med det, Irina og jeg spiser sikkert mest av alle familiene uansett. Det er jeg som er så storspist, og pølser teller liksom ikke, de er bare å spise mens man tenker på noe annet. Etterpå var det horn og boller og sjokolade, bakt og brakt med av mor. Irina var overlykkelig der på stranden, ikke bare verdens største sandkasse, men alle sammen på en gang, og fullt av folk å leke med. Hun hylte av glede, slik hun har for vane. Og ute i sjøbruset fra bølgene, er det fritt frem å hyle og være glad, det er inne hun må legge bånd på seg.

Da far levde var det alltid fotballkamper og forskjellige konkurranser på gang, mye som skjedde. Siden har det blitt mindre, enda vi gjenværende gjør vårt for å holde på tradisjonene. Jeg må vel kanskje si for egen del, at jeg bruker så lang tid på å spise og drikke kaffe, at når jeg er ferdig med det, så skal de andre hjem. Det var i alle fall det som skjedde i dag.

Og det var så langt jeg kom med posten i denne omgang.

Legg igjen en kommentar

