Og vanlige dager, i snakk med folk vi treffer på vår vei

Etter et lite sidesprang til politikken, skal jeg nå skrive litt om dagliglivet vårt igjen.

I går skjedde ikke så mye verd å skrive om, ikke så mye som skiller seg ut fra andre dager vi har her nede. På stranden var de gått tom for tappeøl, verten bak disken i kiosk-kafeen ville ha meg til å kjøpe Königsberg, ufiltrert, med hint av sitron, på flaske, til samme pris, 25 griven. Det gjorde jeg, først én, og så en til. Da ville ha en til, litt senere, ble han veldig glad. Så glad at jeg mistenkte det var noe spesielt, noe det også var. Flasken gikk ut på dato i juni.

Det har også skjedd tidligere, med en is vi kjøpte her. Gått ut på dato for flere uker siden. Kanskje får disse kioskutsalgene overskuddslagere fra supermarkedene for en billig penge? Ikke vet jeg, men ølutvalget til denne kiosken jeg liker godt, var i alle fall litt merkelig, med denne spesielle königsberg-ølen som det mest øllignende å kjøpe, egentlig. Resten var ulike typer cider. I Hydropark har jeg ikke sjekket datostemplingen for is jeg har kjøpt, men de har virket gamle i smak og konsistens, så dette er en hobbyteori jeg har, og som jeg lar bli stående.

På vei hjem treffer vi overraskende lille Sonja og moren hennes. Det er faktisk tredje gang, hver gang tilfeldig, og på helt ulike steder. Olia og moren hadde allerede utvekslet telefonnummer og kontaktinformasjon. Nå avtaler de langt på vei å treffes, å finne en ledig tid og bli enige. Far til lille Sonja er engelsk, og de reiser hjem neste fredag. Så det må bli før det. Lille Irina og lille Sonja finner på en liten lek, med å gjemme seg mellom beina til mødrene sine. De husker hverandre godt, og er litt sjenerte, så de vet ikke helt hvordan de skal gjøre dette her.

Vi gikk hjem ganske tidlig, og Irina hadde litt tid på lekeplassen utenfor boligblokka.

I dag var det ny tur til venstre bredd, og til venstre side av den. Irina og jeg gikk ut først, enda en gang hadde Olia noe hun skulle ordne.

This entry was posted in Ukraina.

Legg igjen en kommentar

