Høydepunkter av varme

Jeg leser i nyhetene at varmen vi opplever her i Kiev blir overgått i Europa lenger vest, der det i Italia har vært over 40 grader flere steder. Dette er unormalt, mens det her i Kiev er vanlig at det blir godt over 30 grader i august. Sånn husker jeg det hvert år. I dag morges var det 27 grader før klokken sju, noe som må kalles ganske spesielt, men en tordenbyge og litt kraftig regn gjorde at temperaturen var sunket til 24 da jeg gikk hjem fra Hydropark sånn litt over ni.

Gradestokken vi har der vi bor er plassert på balkongen, i solsteiken, så den er det ikke mye hjelp i. Jeg følger temperaturene på iPhone, der det pleier å stå 33 og 34 disse dagene, men de som bor her og følger andre målinger, snakker om 37 og 38. I alle fall er det varmere enn jeg setter pris på.

Etter at vi hadde vært hos tannlegen med meg torsdag, bar det rett over til venstre bredd og det som skulle være svalende bading. Buss nummer 118 kom med en gang, og Irina trakk oss med til venstre med en gang vi forlot bussen. Altså til Rusanivka, ikke Berezniaky, som jeg egentlig hadde tenkt. Årsaken var at hun hadde lyst på lekerommet i den liksomitalienske restauranten Pesto, det lekerommet har åpenbart gjort inntrykk på henne.

Resten kommer…

This entry was posted in Ukraina.

Legg igjen en kommentar

