Mesteren og Margarita – Filmen!

Dette er femte og siste post om Mikhail Bulgakovs fantastiske roman: Mesteren og Margarita. Og det skal ikke handle om romanen, men om filmen. Rettere sagt, om TV-serien. Jeg fikk låne den av en kollega på jobben, den er russisk, består av to bokser med to DVD-er, der hver DVD har to og tre episoder på en liten time hver. Til sammen blir det 10 episoder, og rundt 9 timer. Filmene er på russisk, og har ingen teksting.

Jeg skal ikke påskryte meg at jeg forstår noe særlig når russerne snakker full speed sånn som her, men når jeg nettopp har lest boken og nøyaktig vet hva som skal skje i hver av scenene, så får jeg det med meg. Og man trenger heller ikke å forstå alt, for å skjønne at dette er bra saker.

Enn hadde noen av de norske TV-kanalene kjøpt inn en slik serie. Det hadde vært noe, da hadde det vært grunn til å ha TV.

Her er de andre postene om romanen

I. Mesteren og Margarita i Judea (om delen av romanen som foregår i det gamle Judea)

II. Mesteren og Margarita i Moskva (om den delen av romanen som foregår i Moskva)

III. Mesteren og Margarita i litteraturhistorisk sammenheng (om romanen i litteraturhistorien, russisk- og burlesk litteraturhistorie)

IV. Mesteren og Margarita i samtidens Sovjet (om romanen i samtiden, Stalin-tidens Sovjet)

V. Mesteren og Margarita – Filmen (Denne)