Første VM-runde er ferdigspilt

Jeg spanderer en post til på VM-fotballen, kanskje blir det til og med flere. Det er fort gjort å bli revet med for en gammel slave som jeg, på 80-tallet pugget jeg alle lagoppstillinger og historiske resultat, og satt klistret til TV-skjermen under alle kampene mens VM pågikk. Et VM forandret alle avtaler og alle planer.

Nå er det ikke helt slik, men det er likevel artig å følge med. Jeg har på forskjellige måter sneket meg til å se noen kamper, og selv om ingen av dem har tent den helt store gløden i meg, er jeg på ny overbevist om at dette er en finfin måte å kaste bort tiden på.

Antall eksperter som kommenterer, analyserer og uttaler seg er større enn noensinne, og jeg ser til min glede at jeg foreløpig ikke er den som har bommet styggest. Tyskland har overbevist, og Spania har tapt.

En annen spådom som jeg ikke har rukket å skrive så mye om, men som jeg likevel står for, er at jeg ikke tror de afrikanske lagene vil gjøre det nevneverdig bra, selv om mesterskapet går på deres kontinent. Lagene er ikke gode nok, de gode spillerne er ikke hengivne nok for å spille godt på landslaget, og det nytter generelt ikke å hente en trener fra et annet land for å skifte en fotballkultur. De afrikanske lagene er fremdeles de dårligst organiserte, om trenerne er aldri så mye svenske og hvor ellers de kommer fra.

I skrivende stund ligger Sør Afrika under 1 – 0 for Uruguay, og med det resultatet kommer de til å ryke ut i gruppespillet eller ved første anledning som det første vertslandet i VM-historien. Det er også det relativt dårligste vertsland som har arrangert VM, med et mulig unntak i Japan fra Japan og Sør Korea i 2002. Med i regnskapet her må at vertslandene opp gjennom historien har fått mer enn god hjelp av dommerne. Det kan man ikke si om Sør Afrika, eller de andre afrikanske lagene. Derfor også ryker de ut.