En elendig avtale for grekerne

Jeg forsøkte å skrive en post på lørdag om forhandlingene mellom eurosonen og grekerne om den greske gjelden. Jeg var den gang optimistisk, og regnet med det ville bli en avtale, kanskje til og med i løpet av dagen.

Den posten ble avbrutt. I går, søndag, skrev jeg litt på et tidspunkt der hele EU-toppmøtet ble annonsert avlyst, og møtet mellom finansministerne fortsatte og fortsatte. Det jeg skrev der ble også avbrutt, jeg fikk ikke en gang lastet det opp. Jeg la meg i går til nyhetene om at et møte mellom lederne i eurosonen pågikk. Jeg våknet i natt, og så at det pågikk fremdeles, og også i dag morges. Først nå i formiddag, klokken er 1130 i Kiev, er det kommet en avtale. Den ser helt håpløs ut. De såkalte austerity-tiltakene er skrudd til et maksimum, Paul Krugman er rasende i New York Times, og støtter trenden på sosiale medier å kalle det et statskupp (#ThisIsACoup). Han kaller det også ren hevn, ren straff, av grekerne, og Syrizia, og politikken de har ført. Killing the European project, er overskriften.

For eksempel skal grekerne sette 50 milliarder euro inn på et fond. Pengene skal skaffes til veie gjennom omfattende privatiseringen. På BBC melder de imidlertid at fem år med privatiseringer har resultert i 5 milliarder euro. En tiendedel. Redusering av offentlige utgifter, kutt i pensjoner og lønninger, kutt i stillinger, økt skatt, alt er med.

Tyskerne har virkelig strammet skruen til. De har ikke bare overkjørt grekerne, jeg vet ikke hvilket uttrykk som er mest dekkende, vasallstat eller koloni, underlagt tysk administrasjon er de i hvert fall. Grekerne kan ikke delta i politiske valg, og endre sin egen livssituasjon. Det ser ut som et faktum. Tyskerne har også overkjørt sydeeuropeerne, med Frankrike og Italia i spissen. Italia ble som vanlig satt på sidelinjen. I de vesentlige forhandlingene deltok Merkel, Hollande, Donald Tusk (EU-leder) og Tsipras.

Jeg tror vanskelig dette kan gå bra. Kanskje får de ulike parlamenter gjennom avtalen på et vis. Grekerne skal stemme allerede på onsdag, jeg tror sannelig jeg ville overveid å stemme nei, det vil jo ikke være noen varig løsning, gresk økonomi har ingen sjanse å komme på beina igjen.

Det er også alvorlige problemer for eurosamarbeidet og for EU i seg selv. Det er demonstrert mer enn tydelig at man gir fra seg nasjonal styringsrett, man blir avhengig, og de skandinaviske landene og Storbritannia må være sjeleglade de aldri ble med i euroen. Da hadde de også vært begravd i problemene.

Det er også et varsel om hva Ukraina har i vente. Det er ingen som gir bort gratis penger. En ting jeg veldig godt kan forstå, er at tyske og nord-europeiske skattebetaler ikke vil la pengene sine gå til å hjelpe sydeuropeiske land i gjeldskrise. Politikere som foreslår det i disse landene, sitter ikke trygt. Å låne mer penger til Hellas er å gi pengene bort, det er gode penger etter dårlige, det er å helle penger ned i et sluk. Men å slette av den gamle gjelden, det kan veldig fort vise seg å være nødvendig uansett. Kreditorene vil aldri få tilbake sine noe rundt 300 milliarder euro uansett. De pengene er feilinvistert, lån er risiko, dette gikk ikke.

Ukraina har så mange problemer at en fremtidig gjeldskrise skremmer dem ikke. Det sitter dypt i dem, både ukrainere og russere, å unngå gjeld. Men som grekerne har ikke ukrainerne noe valg, og må godta lånebetingelsene de blir tilbudt, og ta opp lån for å klare løpende utgifter mens økonomien krymper. Som grekerne må de så ta opp nye lån for å betjene gamle. Betingelsene fra IMF er harde for vanlige mennesker, pensjonister og offentlige lønnsmottakere som før lønnen fyrst, eller redusert, samtidig som utgiftene øker på grunn av slutt på subsidier, og andre forhold. Det er ingen grunn til å tro at oppgjøret med Ukraina blir noe finere, eller lettere, enn det med EU. Min spådom er at Ukraina da vender seg tilbake mot Russland, slik de har gjort hele sin historie. Frem og tilbake mellom øst og vest.

Jeg vil også ha med at Tyskland har godt forsvar for den harde linjen de kjører mot grekerne. Det er ikke tyskernes feil at grekerne har problemer. Ved forrige redningspakke (den i 2010) var det først og fremst bankene som ble reddet. Tyske og franske banker, det er riktig, men aller mest de greske bankene som ellers ville gått konkurs. Det var tyske penger som reddet dem. Det er veldig forståelig at tyskerne lar seg provosere av at de her får skylden for å ha gjort noe slemt.