Min feiring av en russisk påske

I går skrev jeg om den russiske påskefeiringen, i dag feiret jeg den selv, og lærte ytterligere litt om hvordan den foregår.
 
Maria og Natalia

Siden i fjor høst har jeg cirka en gang i uken lest russisk med en ukrainsk venninne som skal lære seg norsk. Vi har altså utvekslet tjenester, jeg lærer russisk av henne, hun norsk av meg. I år har vi fått selskap av en venninne av henne, slik at vi nå er tre, og vi har det riktig så koselig på kollokviene våre.

I går inviterte de til å la språklæringen ligge for en stund. Vi skulle i stedet feiret den russiske påsken gjennom en kombinasjon av russiske og norske tradisjoner. De hadde ordnet noe russisk mat, deriblant det tradisjonelle påskebrødet, «Paska», og vi skulle spise den ute på piknikk i naturen slik vi gjør det i Norge.

Piknikken foregikk ute ved sjøkanten på Milde, vi er vel da innenfor grensene til arboreet, eller kanskje akkurat litt i utkanten av det. Spaserturen ble ledsaget av fuglekvitter og plantepynt, der jeg etter beste evne forsøkte å lære bort de norske navnene på det forskjellige vi så, og lære meg de russiske ordene for mer grunnleggende ting som stubbe, kongle og å sparke til stubben, og selvfølgelig mose.

Matpausen hadde vi ute på en holme, et ord de bruker også på russisk, men ikke i helt den samme betydningen. Jeg lærte også bort svaberg, og å søke le for vinden, et ord de omtrent ikke hadde på russisk og ikke helt skjønte meningen av, for finne det gjorde vi ikke. Men vi hadde god mat, potetstappe og en slags kyllingsalat, spansk vin, og russiske påskeegg. 

Maria og Natalia på russisk påskepiknikk i Norge

Maria og Natalia på russisk påskepiknikk i Norge

Russiske påskeegg er malt ensfarget, men i motsetning til hva jeg trodde på forhånd, trenger den ikke nødvendigvis være rød. Opprinnelig skulle den være det, for å symbolisere blodet til Jesus, som i følge en legende skal ha dryppet på et egg, og farget det rødt. De maler det også med innhold, og blåser det altså ikke ut, slik vi gjør det hos oss. Innholdet blir tvert i mot spist opp, egget er hardkokt, og det blir knust etter en artig tradisjon, der to stykker knakker eggene mot hverandre, og den som beholder egget sitt helt, har vunnet. Sunn gammel overtro sier at den som beholder egget helt, er sikret god helse. I så fall ble mitt egg slik knust at jeg må anses redningsløst fortapt.

Til slutt ble det såpass overskyet og kaldt, at vi måtte forlate holmen, og gå inn i skogen og arboreet igjen, der vi ville være mindre utsatt for vind. Der spiste vi det russiske påskebrødet, som er en slags kombinasjon av brød og kake, og verken helt er det ene eller det andre, men som smaker riktig godt. Ikke vet jeg hva som er ingrediensene. Her hadde vi også litt te, russerne foretrekker jo te fremfor kaffe, og er også veldig flinke med den.

Også her ble det etter hvert så kaldt, at vi bare måtte komme oss hjem og i hus. Optimistisk hadde jo jeg tatt med kortbukse, den fikk jeg ikke bruk for, jakke og genser, derimot. Klokken halv åtte tok jeg bussen hjem, etter en vellykket feiring av en vellykket russisk påske. Det er forresten lurt, å være både litt norsk og litt russisk, for da kommer flere av feiringene dobbelt opp. Jeg skylder også å gjøre oppmerksom på at mine venner er ukrainere, og ikke russere. Men akkurat når det gjelder påskefeiringen, deler de tradisjonene, så med det kommer det ut på ett.

I går avsluttet jeg posten med å ønske «God påske», slikt gjør man ikke på russisk. Der sier man: «Kristos voskres», og svarer «Vo istino voskres«. «Kristus er oppstanden», «i sannhet oppstanden». Det er jo litt finere.

 
Natalia og jeg gjør oss klare til å knuse russiske påskeegg

Natalia og jeg gjør oss klare til å knuse russiske påskeegg

Én kommentar på “Min feiring av en russisk påske

  1. Olena sier:

    Hei, Eivind! Det er Olena. Hvordan har du det? Har du vært i Kiev? Jeg var i Kiev fra 6 april til 17 april.
    Så gøy at du feiret påske med dine venner i går))Jeg feiret påske 12 april, var i kirke i Kiev med søstera mi og veninna mi, hun er katoliker. Jeg var så glad for at jeg fikk være i Kiev i påskeferie i år. Hadde vært veldig vanskelig for meg om jeg ikke hadde kunnet dra dit i år. Savner veldig familien min og mine venner. Har ikke venner her i Norge enda. Fikk treffe en jente på norskkurs, som er også fra Ukraina, hun bodde i ett år her i oslo, vi er forsatt veldig gode venner,men nå bor hun i Kiev, kunne ikke bli i Norge mer.
    Bor du i Bergen?Jeg var i Bergen i mai for 2 år siden. Likte byen veldig godt,men det var veldig uvanlig med været som varierer så mye. Har du bodd lenge i Bergen?
    Når jeg ser på bilder av deg, tenker jeg at du ser veldig kjent ut, men forstår ikke hvorfor.. Det syntes jeg forresten også da jeg så deg ved bussen vi ventet på på Sandefjord… så rart))). Jeg kan sende ett bildet av meg til deg,så kan vi se om du kjenner meg igjen. Kanskje du så meg på flyplassen))
    Ville srive noe til deg på russisk også, men er ikke vant til å bruke russiske bokstaver her på pcen.
    Jeg har kjøpt meg 2 bøker på norsk i dag. Milan Kundera Tilværelsens uutholdelige letthet. Søstera mi anbefalte å lese den)) Har du lest ferdig Forbrytelse og straff?Jeg leste den da jeg gikk på skolen. Nå husker jeg ikke så mye, bare litt hva den handler om. Det er ikke lett å lese sånne romaner. Liker du den? Ikke mange som har russisk som роднои язик kan lese og forstå Dostojevskij. Så du er veldig flink!
    Jeg har vært på Nationaltheatret her i Oslo og så på Brødrene Karamazov av Dostojevskij. Det var veldig vanskelig for meg å forstå det på norsk.

Legg igjen en kommentar