Togtur

Den som så meg utenfra ville bare se at jeg slo ut med hånden. De som har lest denne teksten vet mer, men ikke så veldig mye mer. ”Det er ikke måte på filosofiske betraktninger man kan foreta, når man er på togtur,” tenkte jeg. Jeg var så absolutt i det filosofiske hjørnet, klar til å fine ut av noe, hva som helst, gjerne et av livets aller vanskeligste spørsmål. ”For er det egentlig så særlig vanskelig?” tenkte jeg. ”Så lenge toget holder seg på skinnene, er det greit.” – Hva tenker du på? spurte mitt reisefølge, et kvinnemenneske, jeg innrømmer glatt at jeg godt kunne tenke meg å være kjæreste med henne. – Jeg tenker på toget, svarte jeg, – eller for å si det rett ut tenker jeg ikke på noen ting, prøvde jeg å rette opp mitt litt dumme svar. Hun brydde seg bare om den dumme delen av svaret. – På toget!? spurte hun, hva i all verden er det for noe å tenke på? Jeg tenkte at her kom jeg ingen vei med å forklare henne at så lenge det holdt seg på skinnene, så gikk det greit, og at dette egentlig var ment å være mitt lille bidrag til livets aller vanskeligste spørsmål. Jeg mistet med andre ord motet. – La det bare være, sa jeg, og slo ut med hånden, – jeg hadde bare en tankerekke på gang. Nå er den vekk. Ikke mer å si om den saken. Jeg ville nå helst bli sittende og se ut av vinduet, men det var hun som hadde vindusplassen. Jeg måtte derfor se rett forbi henne. Det var ubehagelig. Jeg reiste meg derfor opp for å spasere litt frem og tilbake, finne meg et annet sted. – Hvor skal du? spurte hun. Jeg kunne ikke svare på det heller. ”Vekk herfra,” ville jeg si. Ingenting sa jeg. Og den som så meg utenfra ville bare se at jeg slo ut med hånden.

ES2004

3 kommentarer på “Togtur

  1. foreldrene sier:

    Det er så kjekt å lese disse epistlene dine, Eivind. Jeg synes du får frem en sånn litt sår tone – samtidig som det nesten er litt morsomt også. Her er det bare fotball – Real Madrid – Roma. Kjekt for far nå som han får inn Viasat 3 med Champ.league kamper. Ha en fortreffelig dag!
    Stor klem fra mor.

  2. esalen sier:

    Ja, ikke sant? Det er mange skatter i vente. Nå disse månedene her er jo tekstene litt gamle, mens når høsten kommer har jeg gode tekster fra alle årene 2003 til 2007 å velge mellom, der er det mange riktig fine. Så nå kan man for en gangs skyld glede seg til høsten.

    Kjekt med Champions league, jeg har ikke fått helt med meg at dere har mulighet til å se disse kampene, det hadde jo vært noe for meg også om jeg hadde kommet meg hjem noen ganger. I hvert fall til neste år, når Juventus sannsynligvis er med igjen. Og i år skuffer jo de italienske lagene litt, bortsett fra Roma, da, 2 – 1 i Madrid mot Real er sterkt.Den kampen kunne jeg godt sett med en kanne kaffe eller to.

Legg igjen en kommentar